© AFP/Angela Enthoven

Nederlanders door sneeuw al dagen vast in Istanboel: We zijn kapot

VideoTientallen Nederlanders zitten vast op luchthaven Atatürk International Airport in Istanboel. Door de heftige sneeuwval is het vliegverkeer lamgelegd en vertrekt er maar sporadisch een vliegtuig naar bestemming. Angela en Nathalie zijn al sinds vrijdag ongewenst in de Turkse metropool en kunnen ook vandaag niet weg. ,,Ik loop al vier dagen in dezelfde kleren. Ik ben er hélemaal klaar mee.”

Chaos in de rijen, waar de irritaties hoog oplopen. © Nathalie Mulder
Het zicht vanuit het stilstaande vliegtuig dat uiteindelijk niet zou vertrekken. © Nathalie Mulder

Angela Enthoven (26) wachtte vandaag in het vliegtuig urenlang op vertrek. Uiteindelijk werd duidelijk dat er ook vandaag niet gevlogen gaat worden. ,,Het lijkt hier wel een wintersportgebied. Verder wordt er zo slecht gecommuniceerd, wordt er niets omgeroepen en moeten we alles zelf regelen. We weten gewoon niet wat we kunnen doen. We zijn drie dagen positief gebleven, maar nu zijn we er echt helemaal klaar mee.”

De sfeer op Atatürk International Airport wordt er niet beter op. Mensen huilen en ruziën, vervelen zich. In lange rijen wachten mensen op het omboeken van hun ticket. De irritaties lopen door de drukte hoog op. ,,Mensen zijn boos en baby's huilen", vertelt Nathalie Mulder (30). Ze slaapt al drie dagen in dezelfde hotels als Angela en haar vriendin. ,,Soms vallen mensen zelfs flauw."

,,Ik heb één glas water gedronken, terwijl we al meer dan twee uur in het vliegtuig zitten”, vertelt ze even daarvoor vanuit het stilstaande vliegtuig. ,,Er is geen eten, niemand luistert, niemand weet iets. Ik heb mijn bagage al sinds vrijdag niet meer gezien. We hebben geen schone kleren en amper toiletspullen.”

Sneeuw

Volledig scherm
Omdat ze niet bij haar koffer kon, kreeg Angela een opmerkelijk kledingsetje van Turkish Airlines. © Angela Enthoven

Na een drie weken lange vakantie in Kuala Lumpur wilden Angela en haar vriendin vrijdag via Istanboel terug naar Brussel vliegen. Sneeuw gooide roet in het eten. Samen met duizenden anderen, onder wie Nathalie, strandde het duo op de luchthaven van Istanboel. De toen nog positieve Angela regelde een visum en een hotel en brachten de nacht door in Turkije.

Nu, drie dagen verder, is het drietal nog altijd in de Turkse stad. Elke dag vertrokken de vriendinnen met goede hoop naar het vliegveld, maar elke dag kwamen ze van een koude kermis thuis. Gisteravond werd Angela per sms geïnformeerd over de gecancelde vlucht van 9.00 uur vanmorgen (lokale tijd). Vanochtend om 5.00 uur waren ze al op het vliegveld in de hoop om 12.05 uur het besneeuwde vliegveld te verlaten. Nadat vlucht TK1957 meermalen werd uitgesteld, schrapte Turkish Airlines vanmiddag toch weer de vlucht vanwege te hevige sneeuwval.

En dus wacht Angela en Nathalie straks voor de vierde dag op rij het tripje naar de balie om het ticket te laten omboeken. Daarna gaan ze wéér terug naar hun hotel. Zonder koffer. Die wordt niet vrijgegeven door Turkish Airlines. ,,Het is slopend. Ik loop al vier dagen in dezelfde kleren”, vertelt Angela.

Quote

Nathalie Mulder

Winter Wonderland

Het zicht vanuit het vliegtuigraam. © Nathalie Mulder

Alle ellende ten spijt wist Angela de tijd de afgelopen dagen goed te doden. ,,Toevallig woont een vriendin hier en hebben we gisteren de taxi genomen naar het centrum. Het was een soort ‘Winter Wonderland’ in deze prachtige stad. Met positieve vooruitzichten keerden we terug, tot ik gisteravond het sms’je kreeg dat onze vlucht gecanceld werd. Zo gaat er wéér een dag voorbij.”

Met de WiFi in het hotel proberen Angela en haar vriendin bij te blijven op werk- en schoolgebied. Het is afwachten wanneer de weersomstandig toelaten dat de meiden naar huis kunnen. ,,We lachen en huilen tegelijk”, zegt Angela. Nathalie: ,,We wisselen heel hard lachen om de absurdheid van de situatie af met af en toe een potje janken.”

Ook morgen staan er weer vluchten naar Brussel en Amsterdam gepland, maar het is onzeker of er dan wél gevlogen gaat worden. Wederom wordt er sneeuw, veel sneeuw verwacht. De dames hebben, behalve omboeken en de rit terug naar hotel, voor nu ‘even helemaal geen plan’. ,,We zijn kapot”, verzucht Angela.