Volledig scherm
Een Boeing 737 Max 8 van Ethiopian Airlines © AP

'Nieuw systeem ook actief bij crash Ethiopië'

Vlak voor het fatale ongeluk met een Boeing 737 MAX 8 in Ethiopië zou aan boord een nieuw systeem zijn geactiveerd dat de neus van het vliegtuig automatisch omlaag duwde. Tot die voorlopige conclusie komen de onderzoekers van de crash na inzage van de vluchtgegevens uit de zwarte dozen. Dat schrijft de Wall Street Journal op basis van ingewijden.

Volgens de krant komen de onderzoekers binnen enkele dagen met een voorlopig rapport. Of de software-uitbreiding van de automatische piloot, het zogeheten Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS), daadwerkelijk het fatale ongeval heeft veroorzaakt, is niet bekend.

In oktober vond een soortgelijk ongeluk plaats in Indonesië met een zelfde type toestel van Boeing, een 737 MAX-8. Ook daarbij richt het onderzoek zich op het nieuwe systeem van Boeing.

Kijk hier naar beelden van de rampplekken:

  1. Dochtertje (4) ziet hoe Nederlander haar moeder doodt met hakmes: ‘Ik zei stop, maar hij stopte niet’

    Dochtertje (4) ziet hoe Nederlan­der haar moeder doodt met hakmes: ‘Ik zei stop, maar hij stopte niet’

    De 42-jarige Nederlander Thomas C. bleef zijn vriendin steken, zelfs toen zijn dochtertje hem smeekte te stoppen. Dat bleek vandaag voor de Belgische rechter. C. wordt beschuldigd van doodslag op zijn 38-jarige vriendin en van poging doodslag op haar buurvrouw. ,,Mijn moeder is dood door mijn vader met een hakmes. Ik zei ‘stop’ maar hij stopte niet’’, verklaarde de 4-jarige dochter.