Volledig scherm
Onderzoekers bij de restanten van het gecrashte Germanwings-toestel. © AFP

Nieuwe cockpitregels na Germanwings-crash teruggedraaid

Duitse luchtvaartmaatschappijen stellen niet langer verplicht dat een piloot en copiloot constant tegelijk in de cockpit moeten zitten. Die regel werd ingesteld na het neerstorten van een toestel van Germanwings in 2015, maar wordt nu weer teruggedraaid.  

Volgens de organisatie voor luchtverkeer (BDL) heeft evaluatie van de regels aangetoond dat de tweepersonenregeling 'geen veiligheidsvoordeel' geeft. Door het vaker openen van de cockpitdeur ontstonden juist meer risico's, aldus de organisatie. 

Uit een enquête van het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) in 2016 bleek al dat 90 procent van de ondervraagde piloten de nieuwe regel niet zag zitten. De extra risico's die de piloten noemden waren onder andere hogere werkdruk en psychologische stress voor het cabinepersoneel en onduidelijkheid over de rol van het cabinepersoneel als ze in de cockpit zijn.

Geestelijk ziek

De geestelijk zieke copiloot Andreas Lubitz liet in maart 2015 opzettelijk een toestel neerstorten in de Franse Alpen waardoor 150 mensen om het leven kwamen. Onderzoekers gaan ervan uit dat de copiloot de gezagvoerder had buitengesloten.

  1. Lugubere grapjas komt onder trein: ‘Hopelijk hebben jullie veel vertraging’

    Lugubere grapjas komt onder trein: ‘Hopelijk hebben jullie veel vertraging’

    Een Belgische treinmachinist is zich vanochtend bij het binnenrijden van station Torhout een ongeluk geschrokken. Voor het oog van verbouwereerde reizigers lag daar languit een man tussen de rails. De machinist wist zijn trein niet op tijd tot stilstand te brengen en reed met een slakkengang over de man heen. Toen het gevaarte stilstond, krabbelde de man op en riep: ‘Zo, hopelijk hebben jullie allemaal veel vertraging’.