Volledig scherm
© epa

Nooit eerder zo geregeld: alle akten doden in één keer

Het Openbaar Ministerie gaat voor alle slachtoffers van de MH17 een overlijdensakte regelen, nog voor de identificatie is afgerond. Nooit eerder is er zo'n collectieve aanvraag ingediend.

Voor nabestaanden is zo'n akte van overlijden belangrijk om zaken te kunnen regelen als het stopzetten van huurovereenkomsten, abonnementen of de verkoop van een huis. Normaal gesproken is zo'n traject bij een onnatuurlijke dood langdurig. Identificatie is noodzakelijk om het overlijden vast te stellen.

'Dat is een heel gedoe,' zegt Simon van Rijsdijk, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken. Na de ramp van Tripoli moesten de nabestaanden zelf de overlijdensakte regelen. 'Dat was voor sommigen een heel vervelend, lang proces. Wij wilden dat de nabestaanden nu besparen.'

Formele traject
Rijsdijks instantie kwam al een paar dagen na de ramp bijeen met het Openbaar Ministerie, het ministerie van Binnenlandse Zaken en de gemeenten Den Haag en Haarlemmermeer om te bespreken of zij dit formele traject snel voor de nabestaanden konden regelen.

Het Openbaar Ministerie moet de collectieve aanvraag voor de overlijdensaktes indienen bij de rechtbank in Den Haag; het is aan de rechter om te bepalen of iemand is overleden. Een ambtenaar van de gemeente Den Haag maakt vervolgens voor alle slachtoffers in Nederland een verklaring op. Die stuurt hij op naar de gemeente waar de overledene woonde.

Voor alle geïdentificeerde buitenlandse passagiers stelt de gemeente Haarlemmermeer een laissez-passer op. Dat is het noodzakelijke bewijs om een stoffelijk overschot naar het buitenland te kunnen vervoeren.

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement