Volledig scherm
© ANP (fotomontage)

Oer-Hollandse kapsalon is vette hype bij Nepalese elite

De oer-Hollandse, 12 jaar geleden in Rotterdam uitgevonden calorieënbom kapsalon blijkt een enorme culinaire hit in de Nepalese hoofdstad Kathmandu. De loodzware snack - een combinatie van patat, vleesreepjes, sla, uit, tomaat, gesmolten kaas en extreem veel knoflooksaus - wordt er echter niet in aluminium bakjes maar op porseleinen borden geserveerd. 

Volledig scherm
De Rotterdamse uitvinders. © ANP

Volgens Azië-correspondent Nina van Raay  van BNR Nieuwsradio kunnen hongerige Nepalezen in het overwegend hindoeïstische land kiezen voor twee soorten kip of voor vis. Verder is de kapsalon net zoals we hem hier kennen.

Het maagvullende gerecht kwam bij toeval in Nepal terecht door een Nepalese chefkok die de kapsalon tijdens een reis door Nederland leerde kennen. ,,Toen hij weer in Nepal was 
werd hem door zijn vrienden gevraagd iets typisch Nederlands te maken. Hij overwoog een stamppot, maar ging uiteindelijk voor iets met friet. Dat vinden ze in Nepal  ook lekker. Toen heeft hij ze een kapsalon voorgezet. Eerst vonden ze het een rare combinatie, maar na het opeten waren ze waanzinnig enthousiast'', aldus Van Raay. 

Het baggervette samenraapsel - in Nederland goed voor maar liefst 1800 kilocalorieën - kost in Nepal ongeveer 300 roepie  (circa 3 euro). Voor de gemiddelde Nepalees, die veel minder verdient dan de gemiddelde Nederlander, is dat peperduur. Daarom wordt de Kapsalon niet in snacktentjes verkocht, maar in exclusieve etablissementen. Volgens de correspondent is de snack een regelrechte hype in Nepal. Er zijn zelfs Nepalese foodbloggers die er aandacht aan besteden. 

Geschiedenis

De kapsalon werd in 2005 bedacht door eigenaar Sunsal Bengu van de Rotterdamse shoarmazaak El Aviva. De snack dankt zijn naam aan een kapper uit de havenstad die dol was op shoarmaschotels. De nieuwe snack werd zo'n hit dat andere snackbars en shoarmazaken de formule van de familie Bengu kopieerden. Binnen de kortste keren was de snack in heel Rotterdam en later in het hele land te verkrijgen. Inmiddels wordt de Kapsalon ook verkocht bij verscheidene shoarmazaken in Berlijn (als Frisörsalon) en doken de aluminium bakjes recent ook op in New York. 

De Bengu's hebben geprobeerd patent aan te vragen op hun populaire uitvinding, maar dat bleek onmogelijk. Rijk zijn ze er dus niet van geworden. Wel buitengewoon trots.  Over alle variaties die worden verkocht haalt de horecafamilie de schouders op. ,,Ze doen maar,'' zei Bengu onlangs tegen deze site. ,,Veel mensen willen toch niks anders dan een kapsalonnetje van ons.''