Volledig scherm
De Christophe de Margerie, een Russische tanker van het Sovcomflot, voer in 19 dagen van Noorwegen naar Zuid-Korea. © Sovcomflot

Opmerkelijke kant opwarming: zonder ijsbreker door arctisch gebied

Een Russisch schip is als eerste tanker door het arctische gebied gevaren zonder de inzet van een ijsbreker. Door de opwarming van de aarde smelt het ijs in de poolgebieden sneller, waardoor de Noordelijke Zeeroute beter bevaarbaar is.

In maar liefst 19 dagen voer de Christophe de Margerie op eigen kracht van het noordelijke puntje van Noorwegen via twee afgelegen Russische havensteden naar Zuid-Korea. Normaal reist deze tanker, die natuurlijke gas vervoert, via het Suez-kanaal in ongeveer 25 dagen. Maar dankzij de opwarming van de aarde is de hoeveelheid ijs sterk afgenomen en kan het enorme schip zonder al te veel moeite de kortste route nemen.

Normaal gesproken wordt op deze bijzonder koude tocht in de wintermaanden een Russische ijsbreker meegestuurd om door het 6 meter dikke ijs te ploegen. Dat is tegenwoordig niet meer nodig. 
Op sommige delen van de vaarroute is het ijs weliswaar nog steeds 2 meter dik. Maar dat is voor de Russische gastanker geen probleem. Het schip is speciaal gebouwd om door een relatief dunne ijslaag heen te varen. 

Lees verder onder infographic

Volledig scherm
Route vrachtschip. © Bart-Jan Dekker

Schaduwzijde

Maar het goede nieuws heeft een schaduwzijde. Volgens de klimaattabellen van de NASA zal het niet lang duren voordat er weinig van de ijskap over blijft. In juli brak er nog een deel van de ijskap af ter grootte van de provincie Gelderland. En volgens de huidige verwachtingen zal Arctica een deel van het jaar ijsvrij zijn voor het einde van de 21ste eeuw.  Alhoewel transportbedrijven als Sovcomflot daar hun voordeel mee halen, zal het voor de aarde desastreus zijn, verwachten milieudeskundigen.