Overlevende Faro-ramp wil nieuw onderzoek
Cor ten Hove heeft de vliegramp in het Portugese Faro in december 1992 overleefd, maar zijn leven is door de crash met het toestel van Martinair wel verwoest. 'Ik kan nog maar 10 procent van wat ik voor de ramp kon', zegt Ten Hove.
Delen per e-mail
Op het moment van de crash, die 56 levens eiste, was Ten Hove 36 en werkte hij als administrateur. 'Na de ramp kreeg ik uiteenlopende klachten. Enkele jaren geleden is officieel vastgesteld dat ik licht hersenletsel heb. Ik kan alleen nog maar vrijwilligerswerk doen.'
Ten Hove kijkt daarom met grote belangstelling uit naar twee rechtbankuitspraken woensdag; een in Den Haag en een in Amsterdam.
Toedracht
Voor de rechtbank in Amsterdam gaat het om een eis aan Martinair, dat inmiddels in de KLM is opgaan. Tientallen overlevenden en nabestaanden vinden dat ze destijds niet goed op de hoogte zijn gesteld van de ware toedracht van de ramp. Daarom willen ze dat Martinair de in 1993 vastgestelde schadevergoeding voor de slachtoffers herziet.
De rechtbank in Den Haag doet uitspraak in een zaak tegen de Staat. De slachtoffers willen dat de Staat aansprakelijk wordt gesteld voor verkeerd onderzoek naar de ramp en de voorlichting daarover. 'Ik heb me niet aangesloten bij de slachtoffers die de processen aanspanden. Onder meer omdat ik betwijfel of je via juridische weg boven tafel kan krijgen wat precies de oorzaak van de ramp is.'
Windvlaag
Een Portugese onderzoekscommissie concludeerde midden jaren 90 dat het toestel tegen de grond sloeg door een onverwachte windvlaag. De overlevenden en nabestaanden trokken deze conclusie in twijfel en lieten luchtvaartingenieur Harry Horlings nieuw onderzoek doen. Na een analyse van de zwarte dozen stelde hij in 2011 vast dat niet het slechte weer de oorzaak was, maar dat de piloten van Martinair fouten hebben gemaakt bij de landing.
Ten Hove denkt niet dat de rechtbank in Amsterdam de nabestaanden in het gelijk gaat stellen. 'De advocaat van Martinair heeft bij de rechtbank gezegd dat Horlings geen nieuwe informatie over de toedracht van de ramp heeft gegeven en dat ben ik eigenlijk wel voor een groot deel met hem eens.'
Planning
De overlevende van de vliegramp zou graag willen dat er een nieuw onderzoek komt, omdat in de studies tot nu vooral de nadruk is gelegd op wat gebeurde tijdens de landing. 'Ik denk dat het goed is als er in een nieuw onderzoek meer aandacht is voor de planning van de vlucht. Want had het vliegtuig wel mogen vertrekken? Was het al bekend dat het slecht weer zou worden? En was de windvlaag waarover in het Portugese rapport wordt gesproken, wel echt zo onverwachts?'
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Rechter buigt zich na 21 jaar over Faro-ramp Martinair
Ruim 21 jaar na de vliegramp nabij de Portugese stad Faro gaat de rechter zich over de zaak buigen. De rechtbank in Amsterdam behandelt maandag een zaak van 30 slachtoffers tegen vliegtuigmaatschappij Martinair. Zij willen dat de schadevergoeding die zij destijds kregen, opnieuw wordt vastgesteld. -
Slachtoffers Faro-ramp gaan strijd aan
De vliegramp bij de Portugese stad Faro in december 1992 is vandaag onderwerp van een juridische strijd tussen de slachtoffers en Martinair. Zo'n 30 slachtoffers willen het bij de rechter in Amsterdam voor elkaar krijgen dat de luchtvaartmaatschappij, die inmiddels is opgegaan in de KLM, de schadevergoeding herziet. -
Teruggetrokken Italiaanse lerares laat fortuin van tientallen miljoenen na
Een gepensioneerde lerares uit Genua heeft 25 miljoen euro nagelaten aan liefdadigheidsinstellingen en ziekenhuizen. De 96-jarige Marisa Cavanna, die in december overleed, was niet gehuwd en leidde altijd een teruggetrokken bestaan. Waar ze haar fortuin mee heeft vergaard blijft een raadsel. -
PREMIUMPomppionier
Tango lanceert tankstation van de toekomst: duurzame brandstof en laadpalen
Ruim twee decennia na de introductie van Nederlands eerste onbemande pomp komt pionier Tango nu met het tankstation van de toekomst, waarin duurzame brandstoffen en elektrisch rijden een prominente rol spelen. -
PREMIUMKoken & eten
Hebben we straks alleen nog keuze uit blauw (AH) of geel (Jumbo)?
Met de verkoop van tachtig Deen-winkels aan AH, Vomar en Dekamarkt verdwijnt er weer een supermarktformule. In 2000 telde ons land nog 46 verschillende formules, twintig jaar later zijn het er nog 26. Is er nog bestaansrecht voor de kleinere supermarktketen of beperkt de keuze zich steeds meer tot blauw (AH) of geel (Jumbo)?
-
eigen tuin eerst
‘Waarom staan de stadsparken niet vol met fruitbomen?’
Weg met die truttige sierboompjes in het stadsgroen. Plant appels, peren, druiven en kwetsen, adviseert tuingoeroe Romke van de Kaa. -
Video
‘Gecontroleerde’ ontploffing Duitse WOII-bom gaat mis: gesprongen ramen en scheuren in metselwerk
Een aantal gebouwen in de Britse stad Exeter, in het zuidwesten van Engeland, is beschadigd geraakt nadat het leger een ontdekte Duitse bom uit de Tweede Wereldoorlog ‘gecontroleerd’ liet ontploffen. Ondanks diverse maatregelen, zoals het aanbrengen van 400 ton zand in aarden wallen, bleek de ontploffing te heftig. Brokstukken werden tot wel 250 meter van de plek teruggevonden. -
Vechthaan met mes verwondt eigenaar dodelijk in kruis
Een haan die in India gebruikt werd voor hanengevechten, heeft zijn eigenaar bij zo’n gevecht dodelijk verwond. Het dier was uitgerust met een mes en verwondde de man aan zijn kruis toen die probeerde te voorkomen dat de haan ontsnapte.