Volledig scherm
Brandweerlieden en reddingswerkers bij de resten van de verongelukte DC-10 van Martinair © EPA

'Ramptoestel Faro vertrok onder grote druk Martinair'

Van het passagiersvliegtuig, dat bijna 25 jaar geleden crashte in het Portugese Faro, is een noodzakelijke vervanging van het landingsgestel tot drie keer toe uitgesteld. Bij de ramp kwamen 56 mensen om het leven, ruim honderd anderen raakten zwaargewond.

Quote

Voor een wisseling van het landingsge­stel is in totaal drie keer uitstel verleend. Het mag maximaal twee keer

Voormalig technicus Martinair
Volledig scherm
De cockpit van het toestel werd bij de crash opengescheurd © EPA

De Faro-vliegramp in december 1992 kon gebeuren na een reeks pilotenfouten en doordat Martinair de eigen voorschriften negeerde.

Roekeloze landing
Het was een roekeloze landing, maar dat is nooit erkend. Dat stellen advocaat Jan Willem Koeleman, die dertig slachtoffers en nabestaanden vertegenwoordigt en luchtvaartexpert Harry Horlings zaterdag in De Telegraaf.

Vlucht MP495 van Martinair had op 21 december 1992 nooit mogen vertrekken, zegt een oud-technisch controller zaterdag in EenVandaag. De man tekende volgens het tv-programma onder grote druk een formulier waardoor de vervanging naar een latere datum werd verschoven.

Drie keer uitgesteld
Destijds ging bij Martinair winst boven veiligheid, aldus de voormalige technicus. ,,Deze machine stond gepland voor een landingsgestelwisseling, daar is in totaal drie keer uitstel voor verleend. En het mag maar twee keer, maximaal twee keer.''

Horlings deed als oud-testvlieger van de luchtmacht technisch onderzoek naar de ramp. Koeleman heeft rechtszaken aangespannen tegen Martinair en de Nederlandse Staat om de ware oorzaken van het ongeluk te achterhalen. Martinair-moeder KLM wil geen commentaar geven zolang de zaak onder de rechter is.

Een reconstructie van de crash, die 56 mensen het leven kostte, is zaterdagavond te zien in EenVandaag.


Volledig scherm
Een Boeing 767 van Martinair passeert na de landing op Faro het wrak van de verongelukte DC-10 © ANP
  1. Iran entert Britse olietanker in Straat van Hormuz
    Update/video

    Iran entert Britse olietanker in Straat van Hormuz

    Iran heeft een Britse olietanker geconfisqueerd die door de Straat van Hormuz voer. De Britse olietanker Stena Impero werd vanmiddag geënterd door leden van de Iraanse Revoltionaire Garde. Een klein uur later leek de tanker Mesdar aan de beurt. Ook dat schip maakte een scherpe koerswijziging, volgens de Britse regering omdat het gekaapt werd. Later mocht de Mesdar zijn aanvankelijke koers toch weer vervolgen. De onduidelijkheid en reacties van de regeringen tekenen de opgelopen spanningen in de voor olie zo belangrijke regio.