Volledig scherm
Washington maakt zich op voor de inauguratie van komende vrijdag © AP

'Recordbedrag aan donaties voor inauguratie Trump'

Nog nooit hebben bedrijven zoveel geld gedoneerd om vrijdag eerste rang te zitten bij de installatie van Donald Trump als de 45ste president van de Verenigde Staten. De organisatie die de inauguratie voorbereidt, heeft volgens The New York Times het oude recordbedrag van binnengehaalde gelden bijna verdubbeld: ruim 100 miljoen dollar (zo'n 94 miljoen euro).

Volledig scherm
Donald Trump © AP

Oliegigant Chevron biedt 500.000 euro om bij de festiviteiten aanwezig te zijn. Vliegtuigbouwer Boeing, die op Twitter door Trump werd bekritiseerd, legt een miljoen dollar neer om de dag bij te wonen. Twee grote bedrijven uit de gokindustrie, Sheldon en Miriam Adelson, zouden mogelijk zelfs meer over hebben om vooraan te zitten als Trump feestelijk als president wordt geïnstalleerd.

In ruil voor hun gulle gift krijgen deze bedrijven niet alleen eersterangs toegang tot de inauguratie, maar ook toegang tot een zorgvuldig geplande week vol activiteiten. Een unieke mogelijkheid om achter gesloten deuren met de nieuwe president en zijn gevolg te dineren, te praten en mogelijk alvast enkele deals te sluiten.

Deze feestjes zijn een terugkerende traditie bij elke nieuwe presidentstermijn van vier jaar, als de Amerikaanse president wordt ingezworen. In 2009 verbood president Barack Obama alle giften van belangengroeperingen en grote bedrijven en ook weigerde hij donaties boven 50.000 dollar. Toch bracht zijn achterban voor de inauguratie een recordbedrag van 53 miljoen dollar (bijna 50 miljoen euro) bijeen.

Experts in Washington zeggen echter dat Trumps gulle gevers een vrijere toegang en minder beperkingen opgelegd krijgen dan ooit. Dat botst met de beloftes van Trump, die publiekelijk heeft aangekondigd de invloed van belangengroeperingen en grote bedrijven op Washington in te willen perken ('drain the swamp').

Quote

In feite kan iedere bedrijfs­tak hier zaken komen doen met de president en zijn belangrijk­ste vertrouwe­lin­gen

Daniel Weiner, onderzoeker financiering campagnes

,,Dit is niets minder dan het verkopen van een toegangskaartje tot de president, de vice-president en de regering'', zegt lobbyist Craig Holman, werkzaam voor een niet-partijgebonden ethische werkgroep in Washington.

,,In feite kan iedere bedrijfstak hier zaken komen doen met de president en zijn belangrijkste vertrouwelingen'', aldus Daniel Weiner, die namens het Brennan Center for Justice in New York de financiering van campagnes onderzoekt. ,,En daar kun je eigenlijk geen prijskaartje op plakken.''

Volledig scherm
Washington © AP