Volledig scherm
Vence ligt vlakbij het schilderachtige dorpje Saint Paul de Vence © Shutterstock

Reisbureau biedt spotgoedkope vakantie aan, maar wil ‘vergissing’ terugdraaien

Een Belgisch gezin dat dacht dat het de deal van zijn leven had gesloten met een vakantie in het zuiden van Frankrijk, heeft een advocaat in de arm genomen. Het echtpaar met drie kinderen boekte een vakantieappartement in Vence voor 500 euro, maar kreeg twee weken later een brief van het reisbureau waarin stond dat het eigenlijk 3.500 euro had moeten zijn.

Begin deze maand besloten de familie Baikry en een bevriend gezin om tijdens de zomer samen op vakantie te gaan. En ze leken het geluk aan hun kant te hebben. Op internet vonden ze een leuk vakantieappartement mét zwembad in Vence – niet ver van Nice – voor amper 500 euro.

,,Het was een gloednieuw complex, dat pas in juni open zou gaan’’, vertelt Pierre Baikry in de Waalse krant La Meuse. ,,Daarop gingen we naar een kantoor van touroperator TUI en daar kregen we te horen dat de prijs correct was en dat het om een interessant lanceringsaanbod ging. We besloten te boeken. Wij betaalden 542 euro, het bevriende gezin 464 euro. De appartementen zouden naast elkaar liggen.’’

Kort daarop checkte de man van het bevriende koppel de aanbieding opnieuw op internet. De prijs bleek enorm te zijn gestegen. De appartementen kostten opeens tussen de 3.000 en 3.500 euro voor een vakantie van tien dagen. ,,We belden daarop met het reisbureau, maar daar kregen we te horen dat we ons geen zorgen hoefden te maken. De prijs klopte en we hadden een contract getekend. En een contract was een contract’’, aldus Baikry.

Kosteloos annuleren

Hun bezorgdheid bleek echter terecht. Op 15 januari viel er een brief van TUI in de bus, waarin staat dat er een fout is gemaakt in de berekening. De vakantie kost toch 3500 euro. Ze kunnen kiezen: het verschil bijbetalen of de vakantie kosteloos annuleren. Ze krijgen zeven dagen bedenktijd.

De families weigeren op een van de twee voorstellen van TUI in te gaan en nemen een advocaat in de arm. Ze vinden het jammer voor het reisbureau dat het een fout maakte, maar vinden dat ze nu eenmaal een contract hebben getekend.

Correcte prijs

Volgens een woordvoerder van de touroperator kan er geen sprake van zijn dat de gezinnen voor 500 euro de appartementen huren. ,,Ze zullen de correcte prijs moeten betalen’’, klinkt het. ,,Als je het vergelijkt met appartementen van hetzelfde type in dezelfde periode in die regio, zie je meteen dat het om een fout gaat. We begrijpen dat het niet leuk is, maar hebben hen daarom een bon van 500 euro aangeboden op deze of een volgende vakantie, bij wijze van compensatie.’’

Tekst gaat verder onder de foto

Volledig scherm
Een straatje in Saint Paul de Vence © Shutterstock

Of een contract geen contract is? Niet als het om een ‘kennelijke materiële fout’ gaat, volgens TUI. De Belgische wet bepaalt volgens de touroperator dat de verkoop niet geldig is als je kunt bewijzen dat je een foute prijs op de website of in de catalogus hebt gezet.

Reisrecht

Aan Het Laatste Nieuws laat jurist Marek Verhoeven – gespecialiseerd in reisrecht – weten dat hij er heel anders over denkt. ,,Ik kan niets zeggen over dit concrete dossier omdat ik de details niet ken, maar bij vergissingen in prijs is de wet duidelijk: contracten zijn bindend en moeten worden nageleefd. Een reisorganisator mag niet de prijs van een aantal geboekte overnachtingen veranderen. Sommige rechters hebben in het verleden al beslist dat vergissingen in de prijs ten laste komen van de reisorganisator die de vergissing heeft begaan’’, zegt hij.