Volledig scherm
Een Boeing 787-10 Dreamliner © AP

Singapore Airlines houdt twee Boeings aan de grond vanwege motorproblemen

Singapore Airlines houdt twee Boeings van het type 787-10 Dreamliner uit voorzorg aan de grond. Dat maakte de Aziatische luchtvaartmaatschappij bekend. Tijdens een routinecontrole kwamen motorproblemen aan het licht. 

Het nieuws is een nieuwe domper voor de Amerikaanse vliegtuigbouwer nadat gisteren de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA al bekendmaakte dat de problemen met de 737 Max voorlopig nog niet zijn opgelost. De Boeing ligt onder een vergrootglas sinds de twee vliegtuigrampen met 346 doden. 

Vandaag kwam Singapore Airlines met de boodschap dat het twee Boeing-toestellen van het type 787-10 Dreamliner aan de grond houdt. Bij een reguliere test bleek dat de rotorbladen in de motoren ‘behoorlijk versleten’ waren. 

De Aziatische luchtvaartmaatschappij neemt geen enkel risico en laat de toestellen niet vertrekken tot ze zijn uitgerust met nieuwe motoren. Het gaat om zogeheten Trent 1000 TEN-motoren van Rolls-Royce. Samen met met Rolls-Royce en betrokken autoriteiten zal zij nagaan welke verdere stappen en maatregelen er nodig zijn.

De Amerikaanse toezichthouder FAA maakte gisteren bekend in samenspraak met Boeing alle geplaagde toestellen van het type 737 Max aan de grond te houden. Pas als de inspectie volledig tevreden is met de oplossingen die Boeing met nieuwe software aandraagt om de technische problemen op te lossen, zal er toestemming gegeven worden om weer met passagiers te vliegen.

Geïdentificeerd 

Verwacht werd dat Boeing de verbeteringen de afgelopen week zou afronden, maar volgens de FAA-zegsman heeft het bedrijf meer tijd nodig. ,,Er moet nog altijd veel werk verzet worden om te garanderen dat Boeing alle problemen heeft geïdentificeerd en opgelost", aldus Martin tegen persbureau AP. ,,Eerder zal de FAA geen toestemming geven voor het weer in gebruik nemen van de toestellen.’’

Zodra de nieuwe software is geïnstalleerd, zullen de toestellen eerst uitgebreid getest worden voordat er weer commerciële vluchten mee uitgevoerd kunnen worden. ,,Veiligheid is onze eerste prioriteit en we zullen een grondige en methodische aanpak volgen voor het ontwikkelen en testen van de update om ervoor te zorgen dat we de tijd nemen om het goed te doen", reageerde Boeing-woordvoerder Charles Bickers.

De 300 toestellen van het type Boeing 737 Max staan sinds half maart, na een crash van een toestel van Ethiopian Airlines, aan de grond. Op 29 oktober crashte eenzelfde type van Lion Air in Indonesië. In totaal kwamen bij de twee ongelukken 346 mensen om het leven. Beide crashes worden gelinkt aan een probleem met het besturingssysteem. Het systeem zou de neus van het toestel meermaals omlaag hebben gedrukt. 

Volledig scherm
De toestellen van Southwest Airlines blijven op de het vliegveld van Victorville, in Californië, voorlopig nog aan de grond. © AFP