In deze supermarkt zullen klanten wel twee keer nadenken vooraleer ze meer dan één flesje handgel kopen.
Volledig scherm
In deze supermarkt zullen klanten wel twee keer nadenken vooraleer ze meer dan één flesje handgel kopen. © RV Twitter

Supermarkt bedenkt briljante truc tegen hamsteren: eerste handgel 5,5 euro, tweede 134 euro

Door de coronacrisis zijn consumenten wereldwijd aan het hamsteren geslagen. Desinfecterende handgels, toiletpapier, brood, pijnstillers en houdbare producten zijn niet aan te slepen en leveranciers wringen zich in ingewikkelde logistieke bochten om de voorraden in winkels op peil te houden. Een Deense supermarkt kwam op een lumineus idee om de aanhoudende run op handgels tot stilstand te brengen. En dat blijkt te werken!

De truc, die op sociale media ‘briljant’ wordt genoemd, houdt in dat één flesje van de hygiënische handspray Quick over de toonbank gaat voor 40 Deense kronen oftewel 5,50 euro. Wie een grote voorraad van het goedje in huis wil halen, moet dieper in de buidel tasten. Elke extra flacon kost bij het bedrijf namelijk 1000 kronen: omgerekend circa 134 euro. En dat blijkt uitstekend te werken. Geen Deen die het nog in het hoofd haalt om meer flesje aan te schaffen. ‘Het hamsteren stopte’, meldt iemand op Twitter over de actie van de supermarkt. 

In Nederland draaien supermarktketens zoals Albert Heijn, Jumbo en Plus al ruim een week topomzetten, omdat consumenten hun thuisvoorraden van bepaalde producten op niveau willen houden. Volgens genoemde bedrijven en premier Mark Rutte is hamsteren momenteel niet nodig, omdat de magazijnen en distributiecentra nog uitpuilen van de producten waar nu veel vraag naar is. Datzelfde benadrukt ook het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel. ,,Hamster niet. Iedere Nederlander heeft eten en hygiëneproducten nodig. Houd rekening met elkaar, blijf aardig en zorg dat anderen ook hun reguliere boodschappen kunnen blijven doen”, aldus een woordvoerder. 

Rutte: ‘Hamsteren is niet nodig, stop ermee!’

  1. Familie overleden Mohamed klaagt Belgische supermarkt aan: ‘Mondmasker zou angst opwekken’

    Familie overleden Mohamed klaagt Belgische supermarkt aan: ‘Mondmasker zou angst opwekken’

    De nabestaanden van de 32-jarige Mohamed Nahi, die vorige week overleed aan de gevolgen van het coronavirus, hebben twee advocaten in de arm genomen. De familie gaat juridische stappen ondernemen tegen Colruyt omdat de Belgische winkelketen volgens hen het slachtoffer niet voldoende heeft beschermd. ,,Volgens zijn ploegbaas was het niet nodig om een mondmasker te dragen vanwege zijn jonge leeftijd.”