Volledig scherm
© REUTERS

Tien miljoen Amerikanen zagen rond verkiezingen Russische Facebook-advertenties

Zo'n 10 miljoen Amerikanen hebben rond de presidentsverkiezingen via Facebook naar advertenties gekeken die in verband worden gebracht met Russische pogingen de verkiezing te beïnvloeden. Dat gebeurde volgens het techbedrijf overigens in veel gevallen pas na de verkiezingen in de Verenigde Staten.

,,44 procent van de advertenties werd voor de Amerikaanse verkiezing van 8 november 2016 bekeken; bij 56 procent gebeurde dat erna'', aldus Facebook in een schriftelijke toelichting. De advertenties leken vaak te draaien om gevoelige maatschappelijke en politieke kwesties, zoals wapenbezit, migratie en de positie van seksuele minderheden in de samenleving.

Het bedrijf had maandag gemeld dat het informatie over 3000 verdachte advertenties heeft overgedragen aan onderzoekers van het Amerikaanse parlement. Zij zoeken uit of Rusland heeft geprobeerd de verkiezing te beïnvloeden ten gunste van Donald Trump. Trump beklaagde zich vorige maand nog over de kwestie. ,,De Ruslandgrap gaat door. Nu zijn het weer advertenties op Facebook'', schreef de president toen op Twitter.

Eerder op de dag had Facebook al aangekondigd zo'n duizend nieuwe werknemers te willen aannemen om advertenties vooraf te screenen. Daarmee hoopt het bedrijf te voorkomen dat het in de toekomst zal worden gebruikt voor propagandadoeleinden.