Volledig scherm
Test Aankoop dient samen met drie zusterorganisaties een claim in. © Test Aankoop

Vier landen claimen schadevergoeding voor Facebookgebruikers

De Belgische consumentenorganisatie Test Aankoop heeft samen met de Italiaanse, Portugese en Spaanse collega-organisaties een claim ingediend bij Facebook. Aanleiding is het schandaal rond Cambridge Analytica.

Test Aankoop wil dat consumenten weer de baas worden over hun eigen gegevens en dat ze een vergoeding krijgen als die worden misbruikt. De organisatie eist ten minste 200 euro schadevergoeding per Facebookgebruiker.

Meteen na het schandaal rond Cambridge Analytica stuurden Test Aankoop en de zusterorganisaties een reeks vragen aan Facebook. Sindsdien was er verschillende keren contact met het bedrijf, maar dat leverde onbevredigende antwoorden op. Ook tijdens de hoorzitting met Mark Zuckerberg in het Europees Parlement vorige week kwamen er onvoldoende antwoorden. 

Schadevergoeding

,,Het is steeds duidelijker geworden dat het Cambridge Analytica-schandaal slechts één van de vele illustraties is van een economisch model dat is gebaseerd op het delen en (onwettelijk) gebruiken van gegevens, zonder dat de gebruiker hierover correct wordt ingelicht of zijn expliciete toestemming heeft gegeven. Door dit te doen, heeft Facebook de privacywetgeving geschonden alsook de wetgeving ter bescherming van de consument'', aldus Test Aankoop.

De vier consumentenorganisaties schatten de schade voor de gebruiker op minstens 200 euro per persoon en willen die terugeisen van Facebook. ,,Het is vanzelfsprekend aan de rechter om te bepalen en te beslissen hoeveel de uiteindelijke schadevergoeding zal bedragen.''

Baas

Volgens Test Aankoop zijn de gegevens die Facebook verzamelt van de consument. ,,Zij moeten dan ook te allen tijde baas zijn over hun eigen gegevens, weten waarvoor die worden gebruikt en een correcte vergoeding ontvangen voor de toegevoegde waarde die hun gegevens hebben opgeleverd voor ondernemingen die er gebruik hebben van gemaakt. Wanneer hun gegevens op onwettelijke wijze worden gebruikt, moeten ze een compensatie krijgen'', aldus de consumentenorganisatie.

De Consumentenbond laat weten met interesse naar de buitenlandse collega’s te kijken en de actie te steunen. ,,Wij kunnen er echter niet bij aanhaken, omdat het in Nederland niet mogelijk is om een collectieve schadevergoeding te eisen. Daarvoor hebben we wel een verzoek ingediend bij de Tweede Kamer, maar dat is nog niet goedgekeurd”, aldus een woordvoerder.

Mochten de Belgische, Italiaanse, Spaanse en Portugese collega’s gelijk krijgen van de rechter, dan zou een zaak van particulieren volgens de Consumentenbond zeker een grote kans hebben in Nederland. ,,Het blijkt echter vaak een flinke drempel voor mensen om zelf naar de rechter te stappen”, aldus de woordvoerder. ,,Daarom zou het goed zijn als een collectieve claim mogelijk zou worden.”