Volledig scherm
De Boeing 737 MAX 8 crashte een paar minuten na het opstijgen van de luchthaven van Addis Abeba. © AP

Vliegramp Ethiopië: info zwarte doos gedownload, toestel vloog ‘ongebruikelijk snel’

De gegevens op een van de zwarte dozen van de vorige week verongelukte Boeing 737 MAX 8 van Ethiopian Airlines zijn met succes gedownload. Dat meldt de Franse onderzoeksraad voor luchtvaartveiligheid (BEA). Het rampvliegtuig had na het opstijgen van de luchthaven van Addis Abeba een ongebruikelijk hoge snelheid.

Dat laatste zegt een Ethiopische official die opnames van de luchtverkeersleiding beluisterde. Een stem uit de cockpit van de Boeing 737 MAX vroeg te mogen klimmen naar 14.000 voet boven zeeniveau - 6400 voet boven het vliegveld - maar verdween op een hoogte van 10.800 voet van de radar na een bocht naar rechts om terug te keren. Dit wegens problemen met de controle over de vlucht, zoals de piloot het omschreef. Niet lang daarna meldde de bemanning problemen en vroeg toestemming om snel te mogen stijgen. 

Vlak voor de manoeuvre had de luchtverkeersleider contact met een ander toestel. Dat werd onderbroken door de stem van Ethiopian Airlines vlucht 302, die riep ‘stop, stop’ ten teken dat de communicatie met de toren zonder urgentie moest worden gestaakt. De gezagvoerder klonk volgens de bron die onbekend wenste te blijven zeer angstig. Door de crash die volgde kwamen alle 157 inzittenden om het leven.

Voicerecorder 

De gegevens op de cockpitvoicerecorder van de Boeing 737 MAX 8 zijn met succes gedownload, maakte de Franse onderzoeksraad voor luchtvaartveiligheid (BEA) vanavond bekend. Een woordvoerder zegt op Twitter dat de geluidsfragmenten niet zijn beluisterd, maar zijn opgestuurd naar de Ethiopische onderzoekers van de vliegramp.

In de tweet staat verder dat het werk aan de flightdatarecorder, de andere zwarte doos die de vluchtgegevens automatische opslaat, morgen wordt voortgezet.

Ratelend geluid en rook 

Getuigen van de vliegramp verklaarden eerder al tegenover persbureau Reuters dat het passagiersvliegtuig een vreemd geluid maakte en een spoor van rook achterliet voordat het crashte. De piloot probeerde volgens een van hen nog op te trekken maar dat mislukte. ,,Toen was er vuur en witte rook die vervolgens zwart werd’’, zei de 25-jarige Tamirat Abera.

De 26-jarige Turn Buzuna, die op zo’n 300 meter van de rampplek woont, verklaarde een ‘luid ratelend geluid’ te hebben gehoord. ,,Iedereen zegt dat ze nog nooit zo’n geluid hebben gehoord van een vliegtuig’’, vertelt de boerin. ‘Het geluid van trillend metaal’. 

De Boeing 737 MAX 8 van vlucht 302 vertrok vorige week zondag vanuit de Ethiopische hoofdstad voor een vlucht naar Nairobi. De piloot maakte kort na het opstijgen melding van problemen. Hij wilde omkeren, maar het was te laat. Geen van de 157 mensen aan boord overleefde de crash.

Onderzoek en identificatie

Het onderzoek naar de oorzaak van de crash zal een “aanzienlijke” tijd in beslag nemen, zo verklaarde de Ethiopische minister van Transport vandaag. De identificatie van de slachtoffers kan wel zes maanden duren omdat de slachtoffers erg verminkt zijn. Daardoor moet de identificatie plaatsvinden via DNA-onderzoek, zegt Ethiopian Airlines in een document dat vandaag werd verstuurd aan de nabestaanden van de slachtoffers. 

Bekijk hier de beelden van de rampplek:

  1. ‘VS waarschuwden Engeland dat ze diplomatenvrouw die Harry doodreed zouden weghalen’

    ‘VS waarschuw­den Engeland dat ze diplomaten­vrouw die Harry doodreed zouden weghalen’

    Amerika heeft de Britse regering op de hoogte gebracht van haar voornemen de van het doodrijden van Harry Dunn (19) verdachte diplomatenvrouw terug te halen naar haar thuisland. De Britten maakten daar bezwaar tegen maar dat mocht niet baten. De Amerikaanse Anne Sacoolas vertrok kort na het dodelijke ongeval met gebruikmaking van de diplomatieke immuniteit van haar man en ontkwam daarmee vooralsnog aan strafrechtelijke vervolging.