Vliegtuigen als menselijk schild: hoeveel toestellen vlogen er nog?

Reconstructie MH17Driekwart van alle luchtvaartmaatschappij vloog op 17 juli nog boven het conflictgebied. De rest heeft een maand daarvoor al besloten de regio te mijden. In de week voor de MH17-ramp doorkruisen ongeveer 900 toestellen, van onder meer KLM, Aeroflot, Singapore Airlines en Lufthansa, het oorlogsgebied op zo'n 10.000 meter hoogte.

Volledig scherm
© AD

Na het neerhalen van een Antonov op 15 juli, sluit de Oekraïense luchtverkeersleiding het luchtruimte boven een hoogte van 10.000 meter. Over de neergehaalde Antonov worden diverse diplomaten, onder wie een Nederlandse afgevaardigde, bijgepraat door de regering in Kiev. De Tweede Kamer wil inmiddels weten wat er toen precies is gezegd en wat er met deze informatie is gedaan. Ook de rol van de Nederlandse geheime diensten wordt onderzocht: wisten zij van het gevaar?

Overlevingsruimte
Cruciaal is dat ook het gebied boven 10.000 meter bij moderne oorlogsvoering  een gevechtszone is. Zo beschikt de ­Oekraïense luchtmacht over de MIG 29-straaljager, die tot 18.000 meter kan stijgen. Onbedoeld biedt de burgerluchtvaart op 10.000 meter de ­Oekraïense gevechtspiloten zodoende overlevingsruimte tegen de BUK's.

De passagierstoestellen vormen een menselijk schild, waarboven de Oekraïense gevechtstoestellen zich  verschuilen. Bewoners van de rampplek zeggen gevechtstoestellen te hebben gezien op 17 juli. Om tanks op de grond succesvol te beschermen, moet de bemanning van een BUK-raketsysteem vliegtuigen al op grote hoogte aanvallen: onbewust bevinden passagiersvluchten zich zo in de gevarenzone.

Lees hier het volledige AD-dossier over de ramp met Malaysia Airlines vlucht MH17