Volledig scherm
PREMIUM
© Mark Runnacles

Waarom in Schotland zorgkinderen amper naar speciale scholen gaan

De Currie Primary School ligt aan de rand van Edinburgh. Een basisschool met ruim vijfhonderd leerlingen, verdeeld over zeventien klassen. Ongeveer 10 procent heeft een allochtone achtergrond en 10 procent van de leerlingen krijgt extra zorg. Daarnaast zijn er nog allerlei scholieren met leerproblemen of opvallend gedrag.

Op gewone Nederlandse basisscholen zijn kinderen met een zware vorm van autisme niet te vinden. Sterker, leraren raken bijna in paniek als ze merken dat er een kind met autistische kenmerken in de klas zit. Want dat betekent extra werk. Bovendien ontbreekt het vaak aan kennis voor goede begeleiding.

Maar op Currie Primary School in de Schotse stad Edinburgh wemelt het van de autistische kinderen. Directeur Sally Hourston bladert door een stapeltje stencils met foto’s. Ze wijst aan: die heeft een vorm van autisme, dat jongetje vertoont heel problematisch gedrag, dat meisje heeft een zware handicap. Ze geeft als voorbeeld combinatiegroep 3/4, daar hebben tien van de 23 leerlingen extra zorg nodig. ,,Ik weet niet of ik blij ben met dit stapeltje papier, maar het werkt voor ons. Alle leraren en assistenten weten precies welke kinderen extra hulp nodig hebben en hoe ze ze moeten benaderen’’, zegt ze.