Volledig scherm
© EPA

Waarom trekt Airbus de stekker uit de A380?

VRAAG BIJ HET NIEUWSVliegtuigfabrikant Airbus stopt vanaf 2021 met de productie van de iconische A380, het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. Eerder werd het gezien als het 'vliegtuig van de toekomst'.

Waarom stopt Airbus met de A380-vliegtuigen?

Er waren al te weinig bestellingen om de dure productielijn open te houden. De laatste druppel was dat Emirates, de grootste afnemer en luchtvaartmaatschappij van de Verenigde Arabische Emiraten, deze week een order voor nog eens 39 A380's omzette in 70 kleinere toestellen. Het Australische Quantas schrapte ook acht toestellen.

Was dit niet het paradepaardje van Airbus?

Absoluut, de 'Super Jumbo' (spanwijdte: 79,75 meter) is het grootste passagierstoestel ter wereld met maximaal 853 stoelen. Emirates benut ook ruimte voor privécabines met lounge, bed, douche én butler (33.000 euro voor een enkeltje New York-Mumbai).

Wat kost een A380?

Volgens de catalogus van Airbus is hij te koop vanaf 380 miljoen euro.

Wat is nou het probleem?

De veranderende behoeften van de passagier. Airbus dacht in de jaren 90 te gaan besparen op de kosten van brandstof door meer passagiers in een keer over te vliegen. Beter voor het milieu! Daarnaast wordt de landingscapaciteit op grote luchthavens almaar beperkter en kostbaarder. Dus in plaats van dagelijks vijf vluchten tussen Londen en New York doe je er met een A380 nog maar drie.

Geen slecht idee, toch?

Nee, alleen groeide de passagiersmarkt heel anders dan voorzien. In plaats van alles te concentreren op de grote 'hubs' als Londen en Amsterdam gingen luchtvaartmaatschappijen liever vaker en kleiner vliegen en dichter bij de eindbestemming van de passagier. Boeing gokte beter met zijn tweemotorige 787 Dreamliner (330 passagiers). Airbus herstelde zich met de succesvolle A350-serie waarvan er al ruim 800 zijn besteld, tegen nog maar 234 A380's.

Hoe hard komt deze klap aan voor Airbus?

Het is vooral prestigeverlies, zeggen luchtvaartanalisten. Verder zit de portefeuille van de Europese vliegtuigbouwer met 7600 bestellingen propvol. Er werken in Frankrijk en Duitsland 3500 mensen aan de A380. Die kunnen volgens de vakbonden doorstromen naar andere productielijnen van Airbus. Overigens denkt Airbus nog steeds dat vanwege steeds nijpender plaatsgebrek op de grote hubs er straks nieuwe kansen komen voor megavliegtuigen.