Volledig scherm
Het Sydney Opera House. © AFP

Woede om reclame op dak Sydney Opera House: 'Het is geen billboard'

De regering van de Australische staat New South Wales ligt flink onder vuur vanwege een besluit om reclame te laten projecteren op het iconische dak van het Sydney Opera House. Het is alsof er afval tegen het Unesco-werelderfgoed wordt gegooid, vindt de architect die de identiteit van het gebouw bewaakt.

Het gaat allemaal om reclame voor een paardenrace die volgende week plaatsvindt. De directie van het wereldberoemde gebouw wilde best de kleuren van de jockeys op het dak laten projecteren, maar de organisatie wilde bijvoorbeeld ook de naam van de race tonen.

Veel te commercieel, in strijd met de regels van het gebouw en dus gevaarlijk voor de werelderfgoedstatus, vond directrice Louise Herron. ,,Het is geen reclamezuil'', zei ze volgens The Guardian. De vrouw werd vervolgens hard aangepakt tijdens een radio-interview met Allen Jones, een populaire dj die bekendstaat om zijn shockerende uitspraken. Herron is niet de eigenaresse van het gebouw en moet vanwege haar weigering worden ontslagen, was zijn boodschap.

Opvallend genoeg koos Gladys Berejiklian, premier van de staat waarin het gebouw ligt, gisteravond partij voor de organisator van de paardenrace. Ze droeg het operagebouw op om volgende week kleuren én de namen van de race en de jockeys op het dak te laten projecteren.

Volledig scherm
Op het Sydney Opera House waren eerder wel niet-commerciële projecties te zien, zoals deze in het kader van het Vivid Sydney-lichtfestival. © AFP

Beruchte industrie

De burgemeester van Sydney, Clover Moore, geloofde haar oren niet. Ze vindt het volgens The Guardian onverteerbaar dat een industrie die berucht is vanwege 'ongezond gokgedrag en dierenleed' mag adverteren op een stuk werelderfgoed.

Ook Alan Croker, de architect die onlangs plannen maakte om de identiteit van het in 1973 geopende gebouw te bewaren, is woest. ,,Het zou de reputatie van het gebouw beschadigen'', reageerde hij. ,,Het is een architectonisch icoon, geen billboard aan de zijkant van de weg.'' Hij is bang dat na deze reclame nog veel meer ongepaste advertenties zullen volgen.

De afdeling van de Verenigde Naties die gaat over werelderfgoed bestudeert de zaak, laat een woordvoerder weten.

Volledig scherm
Lichtprojecties in het kader van het Vivid-lichtfestival, een niet-commerciële versiering. © AFP
Volledig scherm
Het Opera House stond in 2013 wel toe dat Samsung door burgers gemaakte foto's projecteerde op het dak, om te vieren dat de Samsung Galaxy S4-smartphone werd gelanceerd. © AFP