Volledig scherm
Facebook CEO Mark Zuckerberg © AFP

Zuckerberg stuurt eerste antwoorden naar Europees Parlement

Eén keer een duim omhoog is voor Facebook genoeg om persoonsgegevens in te zamelen. Dat blijkt uit de eerste set antwoorden die Facebookbaas Mark Zuckerberg vanavond naar het Europees Parlement stuurde. EP-voorzitter Tajani zorgde hoogstpersoonlijk voor de verspreiding via… Facebook.

De ‘likes’ en andere activiteiten op internet worden volgens Zuckerberg gevolgd om te kijken hoe zijn speeltjes werken en worden gebruikt, om redenen van productverbetering en – zoals hij tijdens zijn onderhoud met een beperkt aantal Parlementsleden dinsdagavond al aangaf - ‘om veiligheidsredenen’. Maar, voegt hij er min of meer geruststellend aan toe, de informatie wordt niet gebruikt om profielen op te stellen van niet-Facebookgebruikers.

Hoorzittingen

Met zijn onverwacht snelle antwoorden – binnen 24 uur na zijn geruchtmakende ontmoeting met de politieke elite uit het Europese Parlement – lijkt de Facebookbaas zelf op zoek naar een stevige ‘like’. Hij heeft die hard nodig omdat het Parlement nog lang niet met hem klaar is. Het wil nieuwe hoorzittingen in de gespecialiseerde EP-commissie voor openbare vrijheden en via een resolutie een aanscherping van de Amerikaanse regels voor gegevensbescherming.

Eén van de vele kernvragen dinsdagavond, of Facebook een duidelijke scheiding wil aanbrengen tussen gebruikersdata van Facebook en Whatsapp, beantwoordt Zuckerberg met een duidelijk ‘nee’. Hij heeft die informatie nodig, zegt hij, om misbruik op te sporen en om misbruikers meteen op beide kanalen te kunnen blokkeren. 

Advertenties

Op Facebook bepalen gebruikers zelf hoeveel informatie ze vrij geven voor commerciële doeleinden. Willen ze geen advertenties op basis van partnerinformatie, ‘gevoelige’ informatie als politieke en religieuze voorkeuren en geen gezichtsherkenning, dan zijn ze daarin vrij en kunnen ze toch Facebook gebruiken, aldus Zuckerberg.

Gebruikers kunnen ook zelf specifieke advertenties of categorieën advertenties weren, maar een volledig advertentievrije optie bestaat niet.

In zijn antwoorden lijkt Zuckerberg zich stevig in te dekken tegen eventuele schadeclaims voor misbruik van persoonsgegevens via de Britse data-analist Cambridge Analytica en aanvallen op zijn monopoliepositie. Zuckerberg spreekt waar het gaat om de datalekken van ‘een duidelijke vertrouwensbreuk’ en zegt dat de bij contract vastgelegde verkoop van persoonsgegevens aan Cambridge Analytica enkel betrekking had op gebruikers in Amerika.

Sinds 2014 zijn dit soort datalekken niet meer mogelijk, maar of er voordien nog meer zijn geweest – een vraag dinsdagavond van EVP-fractieleider Weber – is niet bekend. Facebook zoekt dat nog uit.

Ecosysteem

Intussen zijn er naast Facebook ook tal van andere kanalen om foto’s en video’s te delen of boodschappen te wisselen, tot aan de ‘klassieke’ gsm of sms aan toe, aldus de Facebook-ceo. En ook voor advertenties zijn er legio opties, waarbij Zuckerberg zelfs het klassieke billboard niet vergeet. ,,In feite bestrijkt Facebook maar 6 procent van dit 650 miljard dollar grote wereldwijde media ecosysteem”, maakt hij zich klein.

Zuckerberg lijkt daarmee aanvallen op zijn rol als monopolist te willen verijdelen, want volgens ingewijden zijn die zijn grootste angst en misschien ook zijn meest kwetsbare punt. Het enige moment waarop hij dinsdagavond wit wegtrok was toen het daarover ging.