Kritiek op Cahill na 'gesponsorde' viering van goals voor Australië

Tim Cahill was na zijn twee doelpunten in de cruciale play-off voor het WK tegen Syrië weer eens de held van Australië, maar de 37-jarige sterspeler van de Socceroos is nu flink in opspraak geraakt. Cahill zou door het Australische reisbureau TripADeal zijn gesponsord voor het vieren van zijn doelpunt. 

Volledig scherm
De inmiddels verwijderde Instagram-post van TripADeal. © Instagram.com/tripadeal

Cahill maakte afgelopen dinsdag in het ANZ Stadium in Sydney twee goals tegen Syrie in de Aziatische play-off voor een ticket richting het WK 2018 in Rusland. In de 13de minuut kopte hij de gelijkmaker binnen en in de 110de minuut kopte de voormalig speler van Everton de winnende 2-1 binnen. Waar hij normaal zijn doelpunten bij de cornervlag viert, deed hij nu met gespreide armen een vliegtuig na. Bij het teruglopen naar zijn eigen helft na de 2-1 maakte hij met zijn handen ook nog een T. Dit zou volgens Australische media een verwijzing zijn naar TripADeal, dat hem in ruil hiervoor zou betalen. Het bedrijf plaatste na de wedstrijd een bericht op Instagram met de volgende tekst: 'Hebben jullie Tim Cahill, onze gloednieuwe ambassadeur, gezien na zijn winnende goal vanavond? Gefeliciteerd Tim!'. Ook Cahill maakte op Instagram een verwijzing naar TripADeal, al is niet bekend of hij hiervoor ook geld ontving.  

Reclame-uitingen tijdens wedstrijden zijn verboden voor voetballers. De Deense spits Nicklas Bendtner ontving op het EK 2012 al eens een boete van 100.000 euro, nadat hij na zijn goal tegen Portugal zijn boxershort toonde met daarop de naam van gokkantoor Paddy Power. Het is nog niet duidelijk of de FIFA ook een onderzoek zal starten naar de manier waarop Cahill zijn doelpunten vierde. 

Volledig scherm
Nicklas Bendtner ontving een boete van 100.000 euro nadat hij op het EK 2012 na een doelpunt reclame maakte voor gokkantoor Paddy Power. © AP

Australië nog niet zeker van WK

Australië is nog niet geplaatst voor het WK. Volgende maand neemt de regerend kampioen van Azië het op tegen Honduras in de laatste play-offs voor een ticket richting Rusland. Cahill, all-time topscorer van de Socceroos, maakte tegen Syrië alweer zijn 49ste en 50ste doelpunt voor de nationale ploeg. 

Volledig scherm
Tim Cahill viert zijn eerste doelpunt tegen Syrië. © Getty Images

Cahill, tegenwoordig spelend in eigen land bij Melbourne City, kreeg op Twitter kritiek van enkele Australische supporters voor de manier waarop hij zijn doelpunten vierde. ,,Dit geeft aan dat Tim Cahill alleen maar geeft om geld en zelfpromotie. Het vieren van een doelpunt is geen moment om reclame te maken voor een bedrijf." Andere fans geven aan dat Cahill zich niet druk moet maken. ,,Maak je geen zorgen Tim, wij houden van je. Door jouw goals maken we nog kans op het WK." Cahill was met Australie al aanwezig op de WK's van 2006, 2010 en 2014. Hij kan volgend jaar in Rusland de vierde speler worden die op vier verschillende WK's scoort. Uwe Seeler, Miroslav Klose en Pelé deden dit al.  

Instagram post by Tim Cahill * Oct 10, 2017 at 12:53pm UTC

26.5k Likes, 3,709 Comments - Tim Cahill (@tim_cahill) on Instagram: "Always a pleasure 🙌🏽💙⚽️💯🇦🇺 Another chapter written and plenty more to come. Amazing team..."

Michelle Lumby 🛫 on Twitter

This just shows Tim Cahill only cares about the $ and self promtion a goal celebration is not the time to promote a brand that's paying you https://t.co/sz1qtIYn2V

Volledig scherm
Tim Cahill na zijn winnende doelpunt tegen Syrië. © Photo News