Volledig scherm
Maerten Soolmans en Oopjen Coppit © AD

Deskundige maakt zich zorgen om Maerten en Oopjen

De portretten van Maerten Soolmans en Oopjen Coppit zouden wel eens minder goed gerestaureerd kunnen worden dan dat in Nederland gebruikelijk is. Dat beweert althans Rembrandt-deskundigde Ernst van de Wetering. Fransen hebben volgens Van de Wetering een andere opvatting over restaureren dan die in ons land heerst. En toch moeten de landen er samen uit komen, want Nederland en Frankrijk hebben allebei één portret gekocht en willen het echtpaar bij elkaar houden.

Quote

De Fransen worden geteisterd door een antischoon­maak­lob­by

Ernst van de Wetering

Van de Wetering beweert tegenover EenVandaag dat het Louvre zijn Rembrandts van nu 'erg verwaarloosd'. ,,In het Louvre zijn de meeste Rembrandts met een vrij dikke laag verkleurde vernis bedekt. Het is eigenlijk een troosteloze aanblik'', aldus de kenner.

Ook de schilderijen van het veelbesproken echtpaar zitten nu nog onder een dikke laag vergeeld vernis en vuil en moeten volgens het Rijksmuseum nog worden schoongemaakt. Volgens de Rembrandt-deskundige gaat het echter om een smaakkwestie en zijn de Fransen daar over het algemeen op tegen. ,,De Fransen worden geteisterd door een antischoonmaaklobby en die lobby is heel sterk. Ze zijn als de dood voor schoonmaken", aldus Van de Wetering. In Nederland is het gebruikelijk om een schilderij te restaureren naar de staat waarin het werk oorspronkelijk bedoeld was, de Fransen houden een doek liever zoals het nu is.

Volgens het Rijksmuseum verloopt de samenwerking met de Fransen echter goed.

Scheiding
De twee schilderijen zijn veelbesproken. Nederland wilde de twee huwelijksportretten van Soolmans en Oopjen in eerste instantie alleen kopen. Vrijwel de voltallige Tweede Kamer - onder leiding van D66-leider Alexander Pechtold - riep het kabinet op 80 miljoen euro voor haar rekening te nemen; het Amsterdamse Rijksmuseum zou de overige 80 miljoen voor zijn rekening nemen. De Franse regering was verrast en stak daar een stokje voor, waarna een gezamenlijke aankoop het alternatief bleef. 

Nederland en Frankrijk betalen elk 80 miljoen voor de schilderijen. Oopjen wordt officieel van Frankrijk, Maerten wordt eigendom van Nederland. Wel worden tussen de twee landen afspraken gemaakt om de twee werken bij elkaar te houden. Daarin wordt ook vastgelegd dat de schilderijen nooit afzonderlijk verkocht mogen worden. Het is nog niet bekend wanneer de twee schilderijen naar Nederland komen.

1634
Rembrandt portretteerde het echtpaar uit de Amsterdamse burgerij in 1634. Volgens kunstkenners is het portret van Soolmans, met een gedetailleerde kanten kraag en grote rozetten op zijn schoenen, de mooiste van de twee.