Volledig scherm
De 'mislukte facelifts' van Marilyn Monroe en Liz Taylor. © David LaChapelle

Gaat dat zien: de excentrieke foto's van David LaChapelle

Het Groninger Museum wijdt een tentoonstelling aan David LaChapelle. De Amerikaanse fotokunstenaar versiert zijn werk met glitter en glamour, en niets is wat het lijkt.

Het zijn niet de minsten die zich voor de lens van David LaChapelle lieten vereeuwigen. Lady Gaga, Madonna, Leonardo DiCaprio, Mohammed Ali, Whitney Houston, Angelina Jolie, Lance Amstrong, Hillary Clinton: de lijst is schier eindeloos en vermeldt louter namen van beroemdheden in de (populaire) kunst, sport, politiek.

,,Waarbij hij zijn modellen lang niet altijd even flatterend portretteert", zegt Andreas Blühm, directeur van het Groninger Museum. ,,Ik zou het niet hebben gedaan. Je stelt jezelf bepaald kwetsbaar op."

Spraakmakend

Volledig scherm
David LaChapelle. © Getty Images

Blühm is er, wederom, in geslaagd een spraakmakende tentoonstelling in het Noorden in te richten. Het succes van de expositie David Bowie (2015/2016) galmt nog altijd na en met LaChapelle - Good News for Modern Man is het Groninger Museum het eerste Nederlandse museum dat oud en nieuw werk van de Amerikaan toont. 

David LaChapelle (55) geldt als een van de invloedrijkste fotokunstenaars, wiens werk niet zelden controversieel, soms zelfs subversief is, maar tegelijk uiterst humorvolle, (religieus) symbolische en maatschappijkritische elementen bevat.

Op zijn manshoge werk Death by hamburger is een vrouw verpletterd door een kolossale, opblaasbare hamburger en in My own Marilyn en My own Liz toont hij de actrices Marilyn Monroe en Liz Taylor na een welhaast mislukte facelift.

Dollarteken

De publiciteitsdorstige familie Kardashian portretteert hij in een Las Vegas-achtige omgeving onder de titel Black Friday at the Mall of the Apocalypse. Bepaald geen staatsieportret, waarop ook nog eens een reusachtig, oplichtend dollarteken een plek heeft gekregen. Altijd is er de gelaagdheid, die de bezoeker in zijn overweldigende zoekplaten dient te ontrafelen.

Blühm: ,,LaChapelle is groots en meeslepend, exuberant en provocerend. Door sommigen weggezet als een louter glamourvolle fotograaf die ook nog eens in opdracht reclamewerk doet. Maar zijn oeuvre is veel interessanter en kent meer dimensies dan op het eerste oog lijkt."

Droomstart

In het vak kende hij als 17-jarige een droomstart. Andy Warhol, die de alledaagsheid van de soepblikken van Campbell's verhief tot kunst en wiens iconische reeks popartportretten van Marilyn Monroe aan menig huiskamerwand prijkt, vroeg hem te fotograferen voor het blad Interview.

LaChapelle had er al een leven opzitten: op school gepest vanwege zijn homoseksualiteit, liep hij als 15-jarige weg van huis, weg van de benepenheid en op naar het vrijgevochten New York waar hij afwasser werd in the place to be: Studio 54.

Volledig scherm
'Seismic Shift', een imaginaire verwoeste museumvleugel van het Los Angeles County Museum of Art na een aardbeving. © David LaChapelle

Foto's van LaChapelle prijkten op de covers van onder meer The New York Times Magazine, de Italiaanse en Franse Vogue en Vanity Fair, podia waarop hij zijn extraverte, kleurige en brutaal-realistische stijl heerlijk kon botvieren.

Want hoe omstreden zijn werk in de ogen van sommigen ook is, LaChapelle weet de (argeloze) kijker altijd te beroeren. Zijn 'kitsch pop surrealisme', zoals zijn kunst nog altijd wordt getypeerd, het Groninger Museum legt het accent op zijn recentste kunstwerken.

Bloemstillevens

Quote

Zijn oeuvre is veel interessan­ter en kent meer dimensies dan op het eerste oog lijkt

Andreas Blühm, directeur Groninger Museum

,,Hij laat zich de laatste tijd vaak door oude kunst inspireren. Bloemstillevens in Hollandse stijl en creaties à la Botticelli. Het verlegt zijn aandacht ook naar het spirituele, naar het paradijselijke. Zijn verblijf op Hawaï, waar hij in de natuur leeft, is daar ongetwijfeld van invloed op geweest."

Overigens: het Groninger Museum kocht, met financiële steun van de Vereniging Rembrandt, ter gelegenheid van de tentoonstelling het werk Seismic Shift van LaChapelle aan, een werk dat 1,83 bij 4,52 meet en een 'verwoeste' museumvleugel van het Los Angeles County Museum of Art na een aardbeving tot onderwerp heeft. Een imaginair thema waarbij LaChapelle zijn rijke fantasie de loop laat. 

David LaChapelle is dezer dagen ook in het museum aanwezig, waar hij een workshop geeft voor kinderen en een artist talk houdt voor liefst tweehonderd fotografen. 

LaChapelle - Good News for Modern Man is te zien t/m 28 oktober 2018 in het Groninger Museum.