Volledig scherm
Het 24 meter hoge kunstwerk op de Place Vendôme in Parijs. © Twitter

Kunstenaar mishandeld bij onthulling Parijse 'plug anal'

De Amerikaanse kunstenaar Paul McCarthy (69) is gisteren in Parijs mishandeld tijdens de onthulling van zijn reusachtige groene 'kerstboom' op de Place Vendôme. Het kunstwerk lijkt volgens veel Parijzenaars op een 'plug anal', een seksspeeltje dat de anus afsluit. Een soortgelijk kunstwerk van McCarthey veroorzaakte de voorbije jaren ook al ophef in Rotterdam.

McCarthy werd omstreeks twee uur gistermiddag aangevallen door een man die hem driemaal in het gezicht sloeg onder het roepen van de tekst dat hij geen Fransman was en dat zijn kunstwerk niets te zoeken heeft op het wereldberoemde plein. Daarna maakte de agressieveling zich uit de voeten.

De kunstenaar raakte niet gewond maar het incident bracht hem en zijn assistenten wel van hun stuk. 'Gebeuren dit soort dingen vaker in Frankrijk,' vroegen ze zich geschrokken af volgens Le Monde.

Verhitte discussie
McCarthy's groene kunstwerk genaamd 'Boom' deed tijdens de installatie ervan al een verhitte discussie ontvlammen op social media. Oorzaak was volgens de krant een tweet van Printemps Français (zie hiernaast), een beweging van militante rechts-radicalen en traditionele katholieken.

'Een reusachtige anale plug van 24 meter hoog wordt geïnstalleerd op Place Vendôme! Place#Vendôme ontsierd! Parijs vernederd!,' luidde de tekst in het twitterbericht. 

Kunstbeurs
McCarthey maakte het kunstwerk ter gelegenheid van de internationale beurs voor hedendaagse kunst (FIAC) die eind volgende week begint in Parijs. De organisatie geeft elk jaar één kunstenaar 'carte blanche' oftewel vrij spel voor het plaatsen van een kunstwerk op het bewuste plein.  

De FIAC-directie is naar eigen zeggen flink geschrokken door het incident. 'Verschrikkelijk dat iemand het zich zomaar permitteert om een kunstenaar aan te vallen. Ik ben Nieuw-Zeelandse en Française die bewust koos voor dit land en schaam me voor Frankrijk - hoewel ik weet dat het land niet de ideeën belichaamt van deze persoon,' reageert artistiek directeur Jennifer Flay in de Franse krant. 

Dreigtelefoontje
Volgens haar ontving de organisatie van de kunstbeurs ook al een telefoontje van iemand die verklaarde dat hij 'het misbruik van het heilige symbool van de kerstboom' aan de kaak wilde stellen en eiste dat het kunstwerk zou wordens verwijderd. 'Zo niet dan doe ik het zelf, dreigde hij,' aldus Flay.  

Ze bevestigt het ambiguë karakter van McCarthey's kunstwerk. 'Natuurlijk is het controversieel. Het speelt in op de dubbelzinnigheid tussen een kerstboom en een stekker. Dat is geen verrassing noch een geheim.'

Een belediging voor het publiek is de reusachtige groene 'boom' volgens haar niet. 'Het beeld laat ook genoeg onduidelijkheid bestaan om kinderen niet in verwarring te brengen en beschikt over alle vereiste vergunningen van politie, stadsbestuur en het ministerie van Cultuur. Trouwens, wat is kunst nog als het geen vragen meer oproept, misstanden in de samenleving onthult of stoort?' 

'Kabouter Buttplug'
Paul McCarthy geldt als het 'enfant terrible' van de hedendaagse kunst. Zijn zes meter hoge beeld 'Santa Claus', een zwarte kunststof kerstman, veroorzaakte in Rotterdam veel ophef door de 'kerstboom' die Santa in zijn hand houdt. Ook die boom lijkt volgens critici verdacht veel op een anale plug. Dat verklaart waarom het beeld, dat aanvankelijk in Museum Boymans van Beuningen stond maar eind 2008 verhuisde naar het Eendrachtsplein, in de volksmond 'Kabouter Buttplug' wordt genoemd.

Volledig scherm
Santa Claus, het omstreden beeld van de Amerikaanse kunstenaar Paul McCarthy dat in november 2008 verhuisde van museum Boymans naar het Eendrachtsplein in Rotterdam. © anp
Volledig scherm
Santa Claus, in de volksmond Kabouter Buttplug genoemd, op het Eendrachtsplein in Rotterdam. © anp