Volledig scherm
Maerten Soolmans en Oopjen Coppit, © AD

Minister: Maerten en Oopjen zijn in relatief goede staat

De twee Rembrandt-schilderijen die Nederland en Frankrijk samen kochten, zijn in relatief goede staat. Dat zei cultuurminister Jet Bussemaker vrijdag in reactie op de zorgen van Rembrandtkenner Ernst van de Wetering.

Quote

Het belangrijk­ste is natuurlijk de kwetsbaar­heid van de kunstwer­ken en de manier waarop je restau­reert

Jet Bussemaker, minister
Volledig scherm
Minister Jet Bussemaker van Onderwijs arriveert op het Binnenhof voor de wekelijkse ministerraad. © ANP

De Rembrandt-deskundigde beweerde donderdag dat de portretten van Maerten Soolmans en Oopjen Coppit wel eens minder goed gerestaureerd kunnen worden dan in Nederland gebruikelijk is. ,,Volgens mij heeft hij de schilderijen niet zelf gezien. Ik vertrouw op de kennis van het museum. Daar zitten zeer deskundige mensen'', zei de minister.

Het gaat om de huwelijksportretten van Maerten Soolmans en Oopjen Coppit uit 1634. De doeken moeten gerestaureerd worden en Van de Wetering is bang dat het Louvre in Parijs dat niet goed zal doen.

Intensief
Volgens Bussemaker voert Nederland intensief overleg met de Fransen over de restauratie. ,,Het belangrijkste is natuurlijk de kwetsbaarheid van de kunstwerken en de manier waarop je restaureert.''

Het is volgens haar sowieso een complexe situatie, omdat twee landen de twee doeken kochten. In zowel financiële als juridische zin is het ingewikkeld om afspraken te maken, aldus de minister. Ze hoopt dat alles nu zo snel mogelijk rond is.

Nooit afzonderlijk
Nederland en Frankrijk betalen elk 80 miljoen voor de schilderijen. Oopjen wordt officieel van Frankrijk, Maerten wordt eigendom van Nederland. Wel worden tussen de twee landen afspraken gemaakt om de twee werken bij elkaar te houden. Daarin wordt ook vastgelegd dat de schilderijen nooit afzonderlijk verkocht mogen worden. Het is nog niet bekend wanneer de twee schilderijen naar Nederland komen.

Rembrandt portretteerde het echtpaar uit de Amsterdamse burgerij in 1634. Volgens kunstkenners is het portret van Soolmans, met een gedetailleerde kanten kraag en grote rozetten op zijn schoenen, de mooiste van de twee.