Volledig scherm
Catawiki-oprichters Marco Jansen en René Schoenmakers © Catawiki

Online veilinghuis uit Assen verovert de wereld

Een T-Rex-kaak, de eerste Kuifje uit 1930, een gouden plaat van Queen. De online veilingen van Catawiki zijn zo populair dat het bedrijf uit Assen nu websites in het Chinees, Italiaans en Spaans lanceert.

Quote

In Frankrijk haalden we afgelopen maand het landelijke nieuws met de veiling van de eerste Kuifje uit 1930

René Schoenmakers, mede-oprichter/eigenaar
Volledig scherm
Een eerste exemplaar van Kuifje bij de Sovjets uit 1930 bracht afgelopen maand liefst 30.000 euro op © Catawiki

Nee, oprichter René Schoenmaker had zelf ook niet verwacht zo'n gat in de markt gevonden te hebben. Zeven jaar terug startte de stripliefhebber samen met compagnon Marco Jansen Catawiki, maar dan zonder de veilingen.

Verzamelaars van stripboeken, postzegels en munten konden er een catalogus bijhouden met alles wat er op hun gebied bestaat. ,,Zelf struinde ik vaak Marktplaats en eBay af naar bijzondere exemplaren. Dat was heel arbeidsintensief: vaak moest je tientallen pagina's doorploegen voordat je op dat ene juweeltje stuitte."

Startup
Dat kon handiger, dacht hij, vandaar Catawiki. Voor de duidelijkheid, met Wikipedia heeft het dus niets te maken. ,,Catawiki is een samentrekking tussen 'catalogus' en 'wiki', het Hawaiiaanse woord voor vlug of snel. Oftewel: items worden snel en logisch gerangschikt."

De startup uit Assen liep behoorlijk, maar groeide ook niet keihard. Dat veranderde toen Schoenmakers en Jansen 3 jaar terug met internetveilingen startten: in no time explodeerden de bezoekersaantallen. Het afgelopen jaar van 3 miljoen naar 8 miljoen unieke bezoekers per maand en van 7000 naar 15.000 wekelijks geveilde items.

Inmiddels zijn er elke week online veilingen in tientallen categorieën, van horloges tot oldtimers en van sportitems tot gitaren, prenten en kunst.

Free Record Shop
Het aanbod in elk veld wordt door een veilingmeester gefilterd, zodat alleen interessante spullen overblijven. ,,Onze veilingmeesters zijn echte experts op hun terrein. Zo hebben we bijvoorbeeld Frans Laurentius, autoriteit in oude prenten die ook het Rijksmuseum adviseert."

Catawiki verdient er een aardige boterham aan. Per geveild artikel krijgt het online veilinghuis 12,5 procent van de verkoper, terwijl de koper inclusief BTW 9 procent van de koopprijs afdraagt.

Catawiki haalt geregeld de media met bijzondere collector's items. Zo gingen vorig jaar de gouden platen van Hans Breukhovens failliete Free Record Shop onder de hamer, waaronder bijzondere exemplaren van Whitney Houston en George Harrison. Ze brachten samen 120.000 euro op.

Bij een dinosauriërsfossielenveiling deed een T-Rex- kaak 10.000 euro. ,,En in Frankrijk haalden we afgelopen maand het landelijke nieuws met de eerste Kuifje uit 1930. Die leverde 30.000 euro op."

Volledig scherm
Kaakfragment T-Rex, opbrengst op de dinoveiling van Catawiki: 10.000 euro © Catawiki

Maradona
Ook deze maand werden er weer interessante items per opbod verkocht. Neem Jan Wolkers' debuut Serpentina's Petticoat uit 1961 met auteursfoto, gemaakt door W.F. Hermans. Het hoogste bod stond op 220 euro. 

Populair is verder de veiling van sportmemorabilia zoals een gesigneerde foto van Maradona, een cap van F1-coureur Sebastian Vettel of een door de Feyenoord-selectie van handtekening voorzien thuisshirt uit kampioensjaar 1998-1999.

Feedback
Hoe kan Catawiki eigenlijk de authenticiteit bewaken van al die tienduizenden items? De veilingen vinden geheel online plaats, de veilingmeesters krijgen de artikelen vooraf niet fysiek in handen. ,,Verkopers moeten zich registreren en hun paspoort- of rijbewijsgegevens met ons delen. Ook hebben we een goed feedback-systeem. Als iets niet klopt, merken we dat snel."

De kopers komen in ieder geval al lang niet meer uit Nederland en België: Catawiki is wereldwijd actief en heeft inmiddels websites in het Engels, Duits en Frans. In Berlijn en Parijs zijn kantoren geopend.

Afgelopen week zijn vier nieuwe websites gelanceerd: een Spaanse, een Italiaanse en twee Chinese: één in het Mandarijn en één in het traditioneel Chinees dat in Hongkong wordt gebruikt. ,,In het Verre Oosten is veel belangstelling voor dit soort spullen, merken we," aldus Schoenmakers. Hetzelfde geldt voor de Arabische wereld, waar veel steenrijke verzamelaars zitten.

Facebook
Door de groei stijgt het aantal werknemers hard. Inmiddels zijn er 170 mensen in dienst, terwijl er 60 vacatures zijn. ,,We zoeken met name tientallen programmeurs voor onze kantoren in Assen en Amsterdam." 

De expansie wordt mede gefinancierd dankzij de tien miljoen aan vers kapitaal die vorig jaar werd opgehaald bij de gerenommeerde Silicon Valley-investeerder Accel Partners dat eerder geld stak in onder meer Facebook en Spotify.

De vraag is wanneer Catawiki de aandacht gaat trekken van grote spelers als eBay of Sotheby's. Schoenmakers zelf zegt niet aan een verkoop te denken. ,,Ik vind het veel te gaaf om dit groot te maken." 

Een echt gevaar voor de concurrentie is Catawiki voorlopig niet, denkt hij. ,,We zitten ergens tussen de Marktplaatsen en de Christie's en Sotheby's in en daar blijven we graag."

Volledig scherm
Deze bijzondere Star Wars Lego-doos uit 2007 met ruimteschip de Millennium Falcon werd begin juni afgeslagen voor 5.000 euro. © Catawiki
Quote

In China en het Mid­den-Oos­ten is ongeloof­lijk veel belangstel­ling voor onze veilingen. Er is nog grote groei mogelijk

René Schoenmakers, Catawiki
Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement