Volledig scherm
Het Rijksmuseum in Amsterdam. © ANP

Rijksmuseum best bezochte museum van het jaar

Het Rijksmuseum in Amsterdam is het best bezochte museum van het jaar. Dat is vandaag bekendgemaakt door Nieuwsuur.

Het Rijks trok meer dan 2,3 miljoen bezoekers, een toename van 9 procent ten opzichte van vorig jaar. De tentoonstellingen High Society en ‘80 Jaar Oorlog. De geboorte van Nederland’ trokken ruim 875.000 mensen. Ook het aantal jonge bezoekers nam toe. In totaal verwelkomde het Amsterdamse museum 370.000 kinderen, van wie meer dan de helft scholieren.

Het Van Gogh Museum trok met 2,16 miljoen bezoekers iets minder mensen dan in 2017, toen de teller op een record van 2,26 miljoen mensen eindigde. Met de online kaartverkoop, waar het museum dit jaar mee is begonnen, heeft het gekozen voor een betere spreiding van de bezoekers. Sinds de grote tentoonstelling Van Gogh & Japan, die te zien was van 23 maart tot en met 24 juni, zijn kaartjes voor het museum alleen nog via internet verkrijgbaar met een starttijd.

Social media museum

Ook op social media doet het Van Gogh Museum het goed. Het aantal volgers op Instagram verdubbelde afgelopen jaar naar ruim 900.000 en de Facebookpagina’s van het museum hebben samen meer dan 4,7 miljoen volgers. Via Twitter volgen 1,6 miljoen mensen het museum.

Op de derde plaats staat het Anne Frank huis (1,2 miljoen, evenveel als in 2017) en op de vierde plaats het Stedelijk Museum (695.000, 5000 meer dan vorig jaar).

In oktober kondigde het Rijksmuseum aan De Nachtwacht te laten restaureren in de zaal waar het werk wordt tentoongesteld

  1. Iconische reclames: wedden dat jij ze allemaal nog kent?
    PREMIUM
    Quiz

    Iconische reclames: wedden dat jij ze allemaal nog kent?

    Een reclamecampagne bedenken die de essentie weergeeft van het product dat aan de man moet worden gebracht én blijft hangen. Soms tientallen jaren later nog. Dat lijkt simpel, maar is razend moeilijk, weet Jaap Toorenaar (64), reclameschrijver en auteur van het boek Hoe verzinnen ze het? Hij interviewde daarvoor ruim vijftig vakgenoten die de meest iconische reclames hebben verzonnen. Wedden dat u ze allemaal herkent?