Ankie Remijn geeft huiswerkbegeleiding, hier in de kelder van de Bethlehemkerk. Mila, Cato, Joep en Stijn zij blij met haar hulp,
Volledig scherm
PREMIUM
Ankie Remijn geeft huiswerkbegeleiding, hier in de kelder van de Bethlehemkerk. Mila, Cato, Joep en Stijn zij blij met haar hulp, © Fred Leeflang

Ankie weet alles over huiswerk: 'Ik leer ze hoe te combineren'

Ankie Remijn uit Delft, initiatiefneemster van de Dag van het Huiswerk, vraagt aandacht voor problemen waar veel scholieren mee kampen. Zaterdag geeft ze er een lezing over in boekhandel Paagman.

Quote

Ze hebben het gevoel dat ze moeten kiezen tussen een leven en goede cijfers en dat kan natuurlijk niet.

Ankie Remijn

Vijftien jaar lang stond Ankie Remijn voor de klas. Ze weet dus heel goed onder hoeveel druk leerkrachten staan en hoe moeilijk het is om elke leerling individueel aandacht te geven. ,,En tóch is dat wat leerlingen nodig hebben, een helpende hand." Het is daarom dat Remijn sinds tien jaar huiswerkbegeleiding geeft. Bovendien geeft ze ook lezingen aan leerkrachten, ouders en mentoren. ,,Want hun hulp is cruciaal.‘’

,,Het puberbrein heeft nog geen ervaring met plannen en wordt continu afgeleid", vertel Remijn. ,,Daarom is het belangrijk dat ze begeleid worden. Ze kunnen het uiteindelijk wel, maar ze moeten het nog leren. Een planning maken en die ook opvolgen lijkt gemakkelijk, maar is dat niet voor iedereen. Het is zoals lopen, fietsen en autorijden. Je moet oefenen voor je het ook echt kunt doen. Dat kan je niet alleen.”

Een derde van de leerlingen ervaart stress, zo blijkt uit onderzoek. ,,Ze hebben het gevoel dat ze moeten kiezen tussen een leven en goede cijfers en dat kan natuurlijk niet. Veel leerlingen zeggen sport af om te studeren. In mijn huiswerkklassen leren ze plannen, zodat ze leren hoe ze een sociaal leven en sport moeten combineren.‘’

Ankie denkt niet dat het probleem zit in de overvloed aan huiswerk, maar in de manier waarop het aangepakt wordt. ,,Studeren hoeft niet veel tijd in beslag te nemen, als het efficiënt en effectief gebeurt." Ze verdeelt haar aanpak in vier pilaren: het brein, de school, plannen en motivatie. Bij elke leerling moet een van deze vier dingen aangepakt worden, bij sommigen meerdere.

Elke leerling loopt tegen weer andere problemen aan. ,,Als een leerling een slecht cijfer haalt voor een vak, ga ik met ze na wat er mis is gegaan. Daarvoor heb ik een checklist. Ze kunnen bijvoorbeeld heel hard gestudeerd hebben en veel oefeningen hebben gemaakt, maar die vervolgens niet hebben nagekeken. Dan loopt het al mis."

In samenwerking met indebuurt Delft