Volledig scherm
© Thinkstock

Delftse verenigingen malen niet om gereduceerde parkeertarieven

Delftse verenigingen hebben nauwelijks interesse in gereduceerde parkeertarieven voor hun leden. Sinds een jaar zijn er speciale vergunningen beschikbaar, maar er wordt amper gebruik van gemaakt.

Dat melden b en w aan de gemeenteraad, die eerder pleitte voor een ruimhartiger parkeerbeleid ten aanzien van verenigingen. Dit met oog op het maatschappelijk belang. De minimale vraag naar speciale parkeerproducten stelt het stadsbestuur nu voor een interessante uitdaging. Hoe vernieuw je immers een soepel werkend parkeerbeleid, terwijl een belangrijke doelgroep - de verenigingen - kennelijk niet in speciale oplossingen is geïnteresseerd.

‘Met de raad is in maart vorig jaar afgesproken dat na een jaar de balans wordt opgemaakt als het gaat om speciale parkeervergunningen. We hebben sinds de invoering nog geen enkel verzoek van verenigingen voor dit verenigingenproduct ontvangen’, stellen b en w nu.

Leefbaarder

Insteek was destijds de verwachting dat meer verenigingen in de toekomst te maken krijgen met gereguleerd parkeren. ‘Daarbij moet het verenigingsbelang worden afgewogen tegen dat van bewoners, bedrijven en andere belanghebbenden’, klonk het toen. Op basis daarvan werd een nieuw soort parkeerproduct voor verenigingen in het leven geroepen. Maar kennelijk biedt het bestaande parkeerbeleid voldoende mogelijkheden om het parkeren van bezoekers van verenigingen te faciliteren. Er kan worden gewerkt met de reguliere bezoekersvergunning, met een gereduceerd tarief of er kan gebruik worden gemaakt van mix-parkeerplaatsen (deels betaald, deels vergunninghouders).

Het college zegt nu te wachten met het ontwikkelen van nieuwe parkeerproducten, totdat het parkeerbeleid opnieuw is vastgesteld binnen het Mobiliteitsplan Delft 2040. Dat wordt later dit jaar verwacht. Parkeren maakt hiervan een belangrijk onderdeel uit.

Doel is om Delft leefbaarder te maken, deels door de druk van het parkeren op de omgeving te beperken en de beschikbare parkeerruimte zo goed mogelijk te verdelen. Daar wordt de komende jaren extra op ingezet. ‘De vrijgekomen vierkante meters kunnen bijvoorbeeld worden ingericht als groengebied in de openbare ruimte’, stellen burgemeester en wethouders.

Elke ochtend het nieuws uit Delft in je mailbox? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

In samenwerking met indebuurt Delft