Geert Kistemaker naast een klassieke Landrover.
Volledig scherm
PREMIUM
Geert Kistemaker naast een klassieke Landrover. © Frank Jansen

'Import wordt fors duurder'

Vaarwel BrittenMet Engeland heeft Geert Kistemaker een bijzondere band. Als jonge leerling-automonteur liep hij zelfs stage in de fabriek van Aston Martin, bij het grote publiek vooral bekend als producent van de iconische sportauto van James Bond. Hij leerde daar klassiekers restaureren.

Sindsdien importeert de Delftenaar vanuit het Verenigd Koninkrijk onderdelen van klassieke Engelse auto's als Aston Martin, MG en Jaguar. De brexit gaat grote gevolgen hebben voor zijn handel, voorspelt hij.

,,Import vanuit Engeland zal bureaucratischer worden. Nu opereren we in een vrijhandelszone. De Britse omzetbelasting is 20 procent. Die hoef ik nu niet te betalen omdat ik die in Nederland niet kan terugvragen. Na de brexit verandert dat. Naast de omzetbelasting krijgen we te maken met een importheffing van 10 procent. De auto-onderdelen worden straks een stuk duurder. Net als andere Britse producten.''

In samenwerking met indebuurt Delft