Volledig scherm
De ECT-terminal in de Rotterdamse haven. © anp

Infrastructuur schepen: ‘Computer moet rol mens in haven gaan overnemen’

Als schepen en andere transportsystemen onderling informatie uitwisselen, kan de infrastructuur veel efficiënter en duurzamer gebruikt worden. Dat stelt Rudy Negenborn, hoogleraar Multi-Machine Operations & Logistics. Hij houdt op 15 maart zijn inaugureale rede houdt aan de TU Delft.

Wereldwijd groeit het transport nog altijd snel. De Rotterdamse haven kan sinds de aanleg van de Tweede Maasvlakte de grootste containerschepen ter wereld aan. De verwerking van de duizenden containers op zo’n schip vergt ondanks de automatisering de nodige tijd. Dit zorgt voor files op water, weg en spoor.

In de haven is het snel laden en lossen van containerkolossen van groot belang. Stilliggen kost veel geld.  ,,Binnenvaartschippers moeten wachten tot de grote containerschepen zijn uitgeladen,’’ zegt Megenborn in het persbericht van de TU Delft. ,,Op het spoor ontstaan knelpunten waar treinen niet verder kunnen en met de files op de weg hebben we allemaal te maken.”

Rekenkracht

Betere informatie-uitwisseling tussen de verschillende systemen in haven en transport zou daar een einde aan kunnen maken. ,,Er is nu nog veel menselijke interactie, meestal telefonisch. Als je dat aan de systemen overlaat, kan dat veel efficiënter. Dankzij de toenemende rekenkracht van computers wordt deze geavanceerde logistiek mogelijk. Plannen over bijvoorbeeld welk schip waar moet aanmeren kunnen dan veel makkelijker op elkaar afgestemd worden.‘’

Negenborn ontwikkelt wiskundige modellen om logistiek voorspellend te kunnen regelen. In een model wordt onder meer gesimuleerd, hoe schepen, de onbemande karretjes en de robots op elkaar reageren.

Elke ochtend het nieuws uit Delft in je mailbox? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

In samenwerking met indebuurt Delft