Volledig scherm
Archiefbeeld ter illustratie © ANP XTRA

Minder reistijd door ‘slimme’ stoplichten

Voorspellende stoplichten die van elk voertuig de positie bepalen en zo de lichten aansturen om tijdverlies te beperken. Op de Kruithuisweg (N470), de drukste verkeersweg van Delft, is een proef met de ‘slimme’ stoplichten succesvol afgerond.

De proef van de gemeente Delft en provincie Zuid-Holland op het kruispunt N470-Laan der Verenigde Naties is zo succesvol verlopen, dat de komende twee jaar alle verkeersregelinstallaties op de Kruithuisweg worden vervangen door een iVRi (intelligente verkeersregelinstallatie), bevestigt woordvoerder Menno Zijlstra van de provincie Zuid-Holland.

Tevreden

,,We zijn heel tevreden. De resultaten van de proef met het nieuwe type verkeersregeling op het kruispunt N470/Laan der VN waren zeer goed. De nieuwe verkeersregeling regelt ‘voorspellend’. Een traditionele verkeersregeling kijkt alleen naar aanwezigheid van het verkeer dicht bij de stopstreep en draait in principe een vast rondje. De voorspellende verkeersregeling probeert van elk individueel voertuig de positie te bepalen en te voorspellen. Met dit aankomstpatroon probeert hij de verkeerslichten zo aan te sturen dat de totale verliestijd voor het verkeer in het netwerk geminimaliseerd wordt. Daarbij draait hij dus geen vast rondje meer”, legt Zijlstra de werking van de iVRi uit. Het gaat om een nieuw type verkeersregelinstallatie dat aan een voertuig kan doorgeven wanneer de lichten groen of rood worden in de komende 30 seconden.

Effecten

De provincie heeft inmiddels aan TNO gevraagd wat de effecten zijn als dit type regeling op alle verkeerslichten op de N470 in Delft wordt toegepast. Zijlstra: ,,Dan zou al een reductie van 13 procent CO2-uitstoot bij de kruispunten kunnen worden behaald. Ook krijgt de drukke Kruithuisweg dan een betere doorstroming.”

Elke ochtend het nieuws uit Delft in je mailbox? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

In samenwerking met indebuurt Delft