Volledig scherm
Lichtjesavond in 2017. Foto ter illustratie. © Fred Leeflang

Robots maken winkels in Delft ‘future proof’

Maak van winkelen in Delft een beleving die mensen graag willen herbeleven en speel in op de emotie. Dat is de boodschap die onderzoeksbureau Future-Proof Retail (FPR) deze maand aan Delftse ondernemers meegeeft. 

FPR onderzoekt de effecten van ‘future proof’ ondernemen in Ray Brandstore, NO13 en Instore conceptstore. Daar worden innovaties ook ter plekke uitgeprobeerd; de winkels zijn een ‘living lab’.

Er komen in de winkels twee winkelrobots – één die je welkom heet en één die je in staat stelt om vanuit huis of van waar dan ook digitaal door de zaak te lopen. Daarnaast is er een ‘loyalty-app’ en een ‘digi-bril’ waarmee je kunt zien wat de aandacht van bezoekers trekt. Deze tools wisselen elke week van winkel. 

Tweede natuur

FPR wil de winkelmedewerkers helpen nóg meer te denken vanuit de klant. Zodat het voor hen een tweede natuur wordt om antwoorden te bedenken op de vraag: ‘Hoe kan deze winkel een ‘shopping destination’ blijven?’ In april checken studenten en onderzoekers van FPR of de beweging naar beleving in de winkels daadwerkelijk vorm heeft gekregen.

Elke ochtend het nieuws uit Delft in je mailbox? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

In samenwerking met indebuurt Delft