Volledig scherm
Qing Marr-Li, manager Toerisme van Royal Delft. ,,Blijf bij je essentie, raad ik ieder bedrijf aan.'' © Frank Jansen

Royal Delft maakt zich geen zorgen om Brexit: 'Blijf bij je essentie'

De brexit is niet het gesprek van de dag bij Royal Delft (de Koninklijke Porceleyne Fles). ,,Dat heeft ook weinig zin'', zegt Qing Marr-Li, manager Toerisme. ,,Wij kunnen daar niets aan veranderen. We moeten onze eigen business goed organiseren. Dat is iets waar we wel invloed op hebben.''

Jaarlijks komen zo'n 135.000 toeristen naar de enig overgebleven Delfts blauw fabriek uit de zeventiende eeuw. Ze bezoeken de winkel, het restaurant en de Delfts blauw Experience aan de Rotterdamseweg. Vijf procent van de bezoekers is afkomstig uit het Verenigd Koninkrijk.

Marr-Li constateert dat de brexit tot nu toe geen negatief effect heeft gehad op het aantal Britse toeristen. ,,Integendeel zelfs. Het aantal bezoekers uit de UK is het afgelopen jaar met 11 procent gegroeid.'' Een opmerkelijk grote stijging. Uit de cijfers van het NBTC, het nationaal toeristenbureau, blijkt dat het aantal toeristen uit Groot-Brittannië het afgelopen jaar met 3 procent is gegroeid. Royal Delft maakt zich dan ook niet erg druk over de gevolgen van de brexit.

Quote

Toerisme is een lifestyle geworden

Qing Marr-Li

Lifestyle

Ook over de komende jaren maakt de manager Toerisme zich geen zorgen. ,,Kijk, het zou kunnen dat de pond in waarde daalt en er strenge grenscontroles komen tussen Engeland en het continent. Maar ik verwacht niet dat dit een negatief effect zal hebben op het toerisme. Toerisme is een lifestyle geworden. Na iedere natuurramp, aanslag of politieke onrust zie je het toerisme even inzakken, maar het krabbelt altijd snel weer op. Reizen hoort gewoon bij het leven van mensen.''

De Europese markt herstelt zich bovendien het snelst, weet ze. ,,Europeanen zijn immuun geworden voor natuurrampen en aanslagen, lijkt het wel. Amerikanen en vooral Japanners zijn voorzichtiger na een incident. Maar uiteindelijk komen ook zij weer terug. Dat duurt alleen iets langer.''

Volgens Qing Marr-Li heeft het geen zin om je druk te maken over natuurrampen, politieke onrust of aanslagen. ,,Ook daar kunnen wij als bedrijf geen invloed op uitoefenen. We kunnen wel iets doen aan de kwaliteit van onze producten en diensten en het versterken van onze marketingstrategie.''

Volledig scherm
© ANP XTRA

Experience

Quote

We krijgen steeds meer bezoek van jongere mensen en Nederland­se toeristen. Die groei willen we verder uitbouwen

Qing Marr-Li

Daarbij focust Royal Delft zich op het veranderen van het imago. ,,Vroeger vonden mensen ons Delfts blauw oubollig, vooral in Nederland. Ons aardewerk was iets voor oma's kast. We hebben daarom stevig ingezet op het moderniseren van het merk. We hebben sinds enkele jaren een Experience waar bezoekers de ontwikkeling en productie van Delfts blauw kunnen ervaren en een modern restaurant waar bezoekers van een lunch en high tea kunnen genieten. Bovendien zijn we voortdurend bezig met productinnovatie. We ontwikkelen onder andere servies met een eigentijdse uitstraling.''

Met die strategie wil Royal Delft meer jongeren en binnenlandse bezoekers trekken. ,,Dat is een groeimarkt. We zien de laatste jaren dat onze strategie zijn vruchten afwerpt. We krijgen steeds meer bezoek van jongere mensen en Nederlandse toeristen. Die groei willen we verder uitbouwen.''

Daarnaast mikt Royal Delft op de Chinese en de Amerikaanse markt. ,,Het is een kwestie van risicospreiding. De intercontinentale markt heeft voor ons meer potentieel dan de continentale markt, zowel wat aantal bezoekers betreft als de bestedingen per bezoeker. Amerikanen en Japanners geven per persoon fors meer uit in onze winkel dan Europeanen.''

Die strategie blijkt te werken. Royal Delft weet steeds meer opvarenden van Amerikaanse cruiseschepen te trekken. ,,Ze gaan niet meer alleen naar Amsterdam of Volendam, maar komen ook bewust naar onze Experience.''

Maakt Qing Marr-Li zich dan echt geen zorgen over de brexit? Ze schudt het hoofd. ,,Een aanslag, een aardbeving, de brexit, het kan allemaal gebeuren. Wij zorgen gewoon voor goede diensten en producten. Daarbij proberen we zo innovatief mogelijk te zijn. Maar we blijven bij onze kern. Mooi Delfts blauw met Nederlandse ambachtelijkheid gemaakt. Blijf bij je essentie, dat adviseer ik ieder bedrijf.''

Elke ochtend het nieuws uit Delft in je mailbox? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

In samenwerking met indebuurt Delft