Volledig scherm
De Delftse Spoorzone. © Guus Schoonewille

Spoorzone zorgt voor nieuwe financiële tegenslagen

Dubbel slecht nieuw voor de Spoorzone in Delft. Het honderden miljoenen kostende bouwproject stevent af op nieuwe, forse verliezen, voor zowel de gemeente Delft als het ministerie van Infrastructuur.

Specifieke bedragen wilde staatssecretaris Sharon Dijksma (PvdA, spoor) nog niet noemen, maar verschillende Haagse bronnen rond het Binnenhof bevestigen dat het gaat om enkele tientallen miljoenen euro's die het ministerie extra moet ophoesten. De stijgende kosten voor het bouwen van de tweede ondergrondse treintunnelbuis zouden de belangrijkste reden zijn dat het kostenplaatje opnieuw verder oploopt.

Verdubbeling
Vorig jaar was al duidelijk geworden dat de bouwkosten voor de ondergrondse treintunnel door Delft  gigantisch uit de pan waren gerezen. Toen bleek dat spoorbeheerder ProRail ruim 550 miljoen euro had uitgegeven, meer dan een verdubbeling van het oorspronkelijke bouwbedrag uit 2006.

Niet alleen het ministerie, ook de gemeente Delft houdt wederom rekening met nieuwe financiële tegenslagen. Het zou hierbij gaan om 'extra investeringen' in het bovengronds ontwikkelen van het bouwgebied, waar de gemeente de kosten van betaalt.

Volledig scherm
Als er treinen door de tunnel reden, gingen de deuren van het station door de luchtdruk sneller draaien. Het euvel verhelpen kostten meer dan 3 miljoen euro. © Spoorpro

Kleine lettertjes
Het was CDA-fractievoorzitter David van Dis al opgevallen dat een nieuwe tegenvaller met kleine lettertjes in gemeentelijke stukken was aangekondigd, maar dat in de persberichten hierover met geen woord is gerept. ,,Het is opvallend dat de gemeente hier niet over spreekt en dat ze het enkel heeft over herstel en veel nieuwe investeringen. Terwijl er dus ook nog nieuwe gaten zijn. Alsof er de afgelopen jaren niets is gebeurd en er niet genoeg uitdagingen over zijn gebleven."

Een woordvoerder van de gemeente laat na verzoek om verduidelijking slechts weten dat het om uitgaven gaat voor 'de inrichting van de openbare ruimte'. Pas na de zomer wordt bekend hoeveel extra geld de gemeente bij moet leggen.

Deuren
Daarnaast moet ook de rekening voor de aanpak van de te snel draaiende deuren van het stationsgebouw nog op de mat van de gemeente vallen. De draaideuren werden direct na de opening van het station verwijderd, toen bleek dat ze op hol sloegen wanneer een trein met hoge snelheid door de tunnel reed. Een oplossing is in de maak, maar hoe de kosten (3,4 miljoen euro) tussen ProRail en de gemeente verdeeld worden, is nog niet duidelijk.

De gemeente heeft afgelopen jaren de verliespost van 80 miljoen euro op de Spoorzone juist terug weten te dringen. Door te snijden in bouwprojecten en een aantrekkende huizenmarkt is het tekort gekrompen, al rekent de gemeente nog altijd op een verliespost van minstens 45 miljoen euro.

Volledig scherm
Het nieuwe station Delft maakt ook deel uit van de Spoorzone. © Daniella van Bergen
Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Delft