Volledig scherm
PREMIUM
© Nico Schouten

Tram 19, een tram naar nergens

AchtergrondDe lijn slingert zich fraai door buitengebieden en Vinex-wijken, maar veel passagiers vervoert tram 19 niet. Hoe kon het zo uit de hand lopen en wat gaan ze er aan doen?

Volledig scherm
© AD

De rit heeft iets toeristisch: een rondje door het nieuwe Den Haag dat de afgelopen decennia is ontstaan in het polderland rond de snelwegen A4 en A12. Het zou iets kunnen zijn voor de dag van de architectuur: Vinex vanaf de rails.

Maar we zitten gewoon in tramlijn 19 van de HTM. Een zorgenkindje is het, de slechtst presterende lijn zelfs, of, zoals dat heet in ov-jargon: de 'minst rendabele'. HTM en overheden wisten jaren geleden al dat het moeilijk zou worden met lijn 19, rijdend van Leidschendam naar Delft en 'vice versa', en dat het lang zou duren voordat er genoeg instappers zouden zijn.

Maar met deze lijn is wel érg veel misgegaan. Overheden hebben tegen elkaar in bestuurd. Het opdrachtgeverschap is van het ene ongrijpbare regiobestuur (Haaglanden) overgegaan op een ander nóg onoverzichtelijker orgaan (Metropoolregio). Delft maakte een soap van de noodzakelijke vernieuwing van een cruciaal 'kunstwerk', de Sebastiaansbrug. En dan stopt de tram ook nog eens tijdelijk, maar toch alweer heel lang, aan de rand van de prinsenstad.

Onbereikbaar
Door het besluit van de HTM om op lijn 19 te gaan rijden met de blauw-witte randstadrailwagens werd het oude eindpunt in Delft-Tanthof, waar ook lijn 1 naartoe rijdt, onbereikbaar. Want dat deel van de route is ongeschikt voor brede trams. Vandaar dat 19 nu niet verder rijdt dan de excentrisch gelegen Nieuwe Plantage.

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Delft