Volledig scherm
Archiefbeeld: SP actie tegen Woonbron met hun achterstallige onderhoudswerken. © Fred Leeflang

Woonbron en bewoners Poptahof op ramkoers: ‘Stookkosten op correcte manier afgerekend’

uitslag onderzoekWoningcorporatie Woonbron heeft de stookkosten bij honderden woningen in Poptahof op een correcte manier afgerekend. Dat staat in de conclusie van het onderzoeksrapport van ingenieursbureau Cauberg Huygen, nadat eerder tientallen bewoners van de Delftse wijk woedend reageerden op forse naheffingen over 2017.

Sommige bewoners van Poptahof kregen zelfs een extra rekening van meer dan duizend euro. ‘Schandalig’ en ‘meters die niet goed het juiste energieverbruik aangeven’ waren de reacties van bewoners, die werden gesteund door de SP in Delft. 

SP-fractievoorzitter Lieke van Rossum plaatst desgevraagd ‘grote vraagtekens’ bij de uitkomst van het onderzoek. ,,Ik vind het echt een bizarre conclusie. Elke Poptahofbewoner weet dat sinds de individuele meters geplaatst zijn er rekeningen worden gestuurd die voor geen meter kloppen.”

Afrekening

Woonbron heeft zelf Cauberg ingeschakeld om volgens eigen zeggen ‘onafhankelijk onderzoek te doen na alle ophef over de afrekening van de stookkosten in Poptahof’. Van de 710 bewoners kwamen er 112 bedrogen uit toen duidelijk werd dat ze (flink) moesten bijbetalen. Ze wezen Woonbron erop dat hun woningen slecht geïsoleerd zijn en dat daardoor het energieverbruik toeneemt.

Van Rossum hierover: ,,De hoge stookkosten komen ook voort uit de slechte isolatiestaat van de huizen. Wij vinden dat je mensen die vaker een laag inkomen hebben niet kunt laten opdraaien voor achterstallig onderhoud van de verhuurder. Want dat is het als je anno 2019 nog huizen met enkel glas verhuurt.”

Quote

Mensen die vakantie­plan­nen hadden, moeten deze dus annuleren en zich alvast voorberei­den op de aankomende koude winter

Fatima Polat, lid van bewonerscommissie Poptahof

Woonbron staat, nu uit onderzoek blijkt dat de afrekeningen kloppen, op het standpunt dat de discussie hierover ‘gesloten is'. Woordvoerster Mariska Dupon benadrukt echter dat Woonbron de bewoners van Poptahof  ‘wel degelijk blijft steunen’ en dat ‘de corporatie en de bewoners zich onverminderd blijven inspannen voor het beperken van het energieverbruik’.

De bewoners zien het heel anders, zo laat Fatima Polat, lid van bewonerscommissie Poptahof, weten. ,,Voor Woonbron is de discussie wellicht gevoerd, maar dat geldt zeker niet voor de bewoners. De resultaten van het onderzoek deugen niet. En de naheffing die in januari is ontvangen, moet nu opeens voor 1 augustus worden betaald. Mensen die vakantieplannen hadden, moeten deze dus annuleren en zich alvast voorbereiden op de aankomende koude winter. Onze strijd gaat verder.”

Elke ochtend het nieuws uit Delft in je mailbox? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

In samenwerking met indebuurt Delft