Vrachtwagens leiden nu al regelmatig tot problemen in de omgeving van de Raadhuisstraat in Vught.
Volledig scherm
Vrachtwagens leiden nu al regelmatig tot problemen in de omgeving van de Raadhuisstraat in Vught. © Bewoners Raadhuisstraat

Onderzoek verkeersveiligheid Raadhuisstraat schiet volgens omwonenden ‘ernstig tekort’

VUGHT - Het onderzoek dat de gemeente Vught heeft laten uitvoeren naar de verkeersveiligheid in de Raadhuisstraat deugt van geen kanten. Dat beweren althans de bewoners van appartementencomplex het Vughtse Hart. 

De gemeente liet onderzoeken of de gekozen bevoorradingsroute voor het nieuwe winkelcentrum Marktveld veilig is. Vrachtwagens rijden in de nieuwe situatie de Raadhuisstraat in naar het bevoorradingshof ter hoogte van de Ploegstraat, keren daar en verlaten het Vughtse centrum via de Ploegstraat en de Vlierstraat.

‘Onderzoek schiet ernstig tekort’

Het onderzoek schiet ernstig tekort volgens Philip Helmer, voorzitter van de Vereniging van Eigenaren van het Vughtse Hart. Hij heeft de gemeente dringend verzocht een nieuw onderzoek te doen. ,,En daar niet alleen de Raadhuisstraat bij te betrekken maar het gehele centrum en alle bevoorradingsroutes", schetst hij.

Quote

Belevering van andere winkels dan die van de Raadhuis­straat, zoals de Jumbo, niet bij het onderzoek betrokken

Philip Helmer, Voorzitter Vughtse Hart

Het onderzoek is volgens Helmer namelijk te beperkt en geeft daardoor onvoldoende zekerheid dat de gekozen bevoorradingsroutes veilig zijn. ,,De belevering van andere winkels dan die van de Raadhuisstraat, zoals de Jumbo, zijn bijvoorbeeld niet bij het onderzoek betrokken. Dat geeft een onvolledig en waarschijnlijk onjuist beeld.”

Vrachtwagens leiden nu al regelmatig tot problemen in de omgeving van de Raadhuisstraat in Vught.
Volledig scherm
Vrachtwagens leiden nu al regelmatig tot problemen in de omgeving van de Raadhuisstraat in Vught. © Bewoners Raadhuisstraat

Ook heeft hij moeite met de suggestie van de gemeente dat het veiliger is om vrachtwagens door meerdere bochtige winkelstraten met winkelende wandelaars en fietsers te laten rijden in plaats van over een parkeerterrein (huidige situatie). ,,Dat is onbegrijpelijk en niet gefundeerd.”

Het nieuwe plan Marktveld in Vught
Volledig scherm
Het nieuwe plan Marktveld in Vught © Green

Ook het aantal vrachtwagens waar in het onderzoek vanuit wordt gegaan, deugt volgens hem niet. ,,Het aantal voor Albert Heijn is gelijk gebleven maar die breidt flink uit en dan is het niet waarschijnlijk dat de bevoorrading hetzelfde blijft. De gemeente beoordeelt de Raadhuissstraat als veilig omdat er minder dan 6000 (vracht)auto’s per dag doorheen komen. Ter vergelijking: actueel rijden er meer dan 4.000 (vracht)auto’s (één-richting) over de Taalstraat. Dan kan 6.000 per dag  voor een winkelstraat als de Raadhuisstraat toch geen norm zijn. Wij twijfelen ernstig aan de kwaliteit van het rapport. Het rapport wekt de indruk te zijn bedoeld om bepaalde ontwerpkeuzes te rechtvaardigen.”

‘Risico op ongeval nooit uit te sluiten’

De gemeente liet eerder al weten dat volgens onderzoeksbureau Exante de gekozen oplossing voor bevoorrading van het winkelcentrum voldoet aan de CROW-richtlijnen voor verkeersveiligheid. Dit houdt in, dat er geen ‘onevenredige frictie’ is tussen het bevoorradingsverkeer (vrachtverkeer) en de andere verkeersdeelnemers in de Raadhuisstraat. ‘Natuurlijk is het risico op een ongeval nooit uit te sluiten, maar het college is ervan overtuigd dat de gekozen bevoorra­dings­rou­te geen afbreuk doet aan de verkeers­vei­lig­heid in het Vughts centrum', aldus het Vughtse college.

In samenwerking met indebuurt Den Bosch