Volledig scherm
Foto ter illustratie. © anp

Parkeertarief Den Bosch via app tot 50 cent per uur duurder door blunder gemeente

UPDATEDEN BOSCH - Mensen die tussen juni 2017 en augustus 2018 geparkeerd hebben in Den Bosch en daarbij een app gebruikten, hebben mogelijk te veel parkeergeld betaald. Het verschil kan oplopen tot 50 cent per uur. Dat blijkt uit een onderzoek van consumentenprogramma Radar

Radar deelt het verhaal van Rein Ketelaars. Hij parkeerde dit jaar in juli op de Havensingel in Den Bosch. In de app wordt aangegeven dat hij dan 2,60 euro per uur moet betalen. Maar wat blijkt; op de automaat zelf staat dat het slechts 2,10 euro per uur kost.

Ketelaars gebruikt Yellowbrick, maar ook andere apps kunnen volgens Radar mogelijk te hoge tarieven rekenen ,,omdat alle parkeertarieven uit het Nationaal Parkeerregister worden gehaald dat mobiel parkeren verzorgt”.

Yellowbrick bevestigde dat aan Radar toen het consumentenprogramma namens Ketelaars navraag deed. ,,Het Nationaal Parkeerregister (NPR) wordt met tariefinstellingen gevuld door de gemeentes, in dit geval de gemeente Den Bosch.” En daar is het fout gegaan, blijkt uit een reactie van de gemeente. Het tarief werd op 12 juni 2017 al gewijzigd, maar pas op 15 augustus 2018 gewijzigd bij de NPR.

Compensatie

Op deze manier is dus 14 maanden lang mogelijk teveel betaald door parkeerders in Den Bosch die gebruikmaken van een app. Yellowbrick heeft aangegeven de getroffen klanten te informeren en compenseren. Den Bosch heeft andere aanbieders gevraagd hetzelfde te doen. 

Een woordvoerder van Radar laat weten dat het erop lijkt dat het geld voor het parkeren door Yellowbrick al die tijd is afgedragen aan de gemeente Den Bosch. Omdat de gemeente zelf geen zicht heeft op wie op welk moment en waar geparkeerd heeft, zal Yellowbrick zijn klanten schadeloos stellen, maar moet de gemeente vermoedelijk het geld daarvoor ophoesten. ,,Yellowbrick gaat mensen nu compenseren. Of en hoe zij dat geld van de gemeente krijgen, is niet waar wij ons mee bezig houden. Wij bekommeren ons om de consumenten. Zij moeten niet de dupe worden.”

Daarnaast heeft de woordvoerder nog een oproep voor parkeerders in Den Bosch: ,,Heb je geparkeerd in Den Bosch, controleer of je het juiste hebt betaald en meld je bij de app die je gebruikt. Het kan zijn dat je te veel betaald hebt en geld terug zou moeten krijgen.”

In samenwerking met indebuurt Den Bosch