Volledig scherm
PREMIUM
© Joost Hoving

100.000

ColumnAls meedoen belangrijker is dan winnen - waarom houden ze dan de score bij? De Olympische Spelen zitten erop. Ook de gemeente Den Haag blijkt last te hebben van scoringsdrang.

Vlak voor het einde van het sportevenement Olympic Experience op Scheveningen kwam de gemeente - hoe toevallig en geriefelijk - met de 100.000ste bezoeker.

De honderdduizendste bezoeker bestaat niet. Het is een verzinsel, een trucje dat is bedoeld om de kaartverkoop aan te jagen of om iets te verbloemen. Ik ben geen azijnpisser, maar wel gealarmeerd als mijn gemeente een uitgekauwd reclamestuntje gebruikt om een eigen evenement te beëindigen.

Hoe succesvol was de Olympic Experience eigenlijk? De eerste weken was het akelig stil in het sportdorp. De wens van de organisatie om synchroon te zwemmen met de echte Spelen in Brazilië ging ruimschoots in vervulling: ook hier vooral lege tribunes. De wrakkige pr-machine kwam veel te laat op gang en, toegegeven, het weer werkte ook niet mee.

De laatste weken werd de schade gelukkig ruimschoots ingehaald en begon het evenement te bloeien. De Haagse inborst heeft ons al eerder geleerd, zoals bij het WK hockey, dat wij een lang voorspel nodig hebben om opgewonden te raken, laat staan dat we trots zijn op een evenement. Dat die les op het stadhuis nog steeds niet is geleerd - en dat daar dus op wordt geanticipeerd - verbaast mij telkenmale.

Was de opkomst nu werkelijk zo slecht dat naar het leugenachtige paardenmiddel 'de zoveelste bezoeker' moest worden gegrepen? Ik stel alvast een vragenlijstje samen dat door een politieke partij in de oppositie kan worden overgenomen. Bij voorkeur door Groep de Mos, de enige politieke partij in Nederland die meer vragen stelt dan mijn vrouw.

Ik wil wel eens weten hoe groot dat succes nu werkelijk is. Oftewel: we nemen de gemeente de maat zoals zij zelf andere organisaties de maat neemt. Hoeveel hotelovernachtingen heeft de Olympic Experience opgeleverd? Hoeveel extra bestedingen hebben de bezoekers in de stad gedaan? Waren het 100.000 'unieke' bezoekers of kwamen dezelfde mensen vaker? Hoeveel genodigden waren er, hoeveel gratis entree voor vrijwilligers? Hoeveel heeft het exact gekost en is dat terugverdiend? Kortom: wat zijn de rendementen van onze belastingcenten?

In samenwerking met indebuurt Den Haag

Den Haag