Volledig scherm
Drukte op het strand van Scheveningen, gezien vanaf de Pier. © Frank Jansen

Aanval op zomerse verkeerschaos Scheveningen

Met een reeks maatregelen wil de gemeente een einde maken aan de verkeerschaos op Scheveningen. Wegafsluitingen, betaald parkeren en speciale vrachtroutes moeten verkeersinfarcten voorkomen, als er straks jaarlijks 8 miljoen bezoekers extra naar de badplaats komen.

Quote

Betaald parkeren zal veel 'zoekver­keer' schelen

Tom de Bruijn

Vandaag stuurt wethouder Tom de Bruijn (D66), na een jaar overleg met denktanks van bewoners en ondernemers, zijn verkeersvisie voor Scheveningen naar de gemeenteraad.

Meest opvallende plannen: betaald parkeren op straat wordt uitgebreid in de Haven, het Geuzenkwartier en het Statenkwartier. Zwaar vrachtverkeer is straks alleen nog welkom op bepaalde routes. En bij topdrukte, op tropische dagen of tijdens grote evenementen, gaan sommige straten op slot voor autoverkeer. Tijdelijke wegafsluitingen, omleidingen of negatieve reisadviezen kunnen dan voorkomen dat Scheveningen helemaal dichtslibt. ,,Als het vol is, kan er niks meer bij'', zegt De Bruijn.

Met deze relatief eenvoudige ingrepen moet de verkeersdrukte in de badplaats snel afnemen, verwacht de wethouder. ,,Betaald parkeren zal veel 'zoekverkeer' schelen. Dat veroorzaakt nu heel veel overlast: mensen gaan allemaal op zoek naar een goedkope parkeerplaats. En het vrachtverkeer rijdt nu door allerlei straten waar het niet thuishoort.''

Verder zet de gemeente flink in op het gebruik van de fiets en het openbaar vervoer. Zo komt er extra openbaar vervoer en komen er betere fietsroutes en meer stallingen.

Rotondes
Knelpunten bij kruispunten en drukke wegen worden aangepakt met de aanleg van rotondes, extra keermogelijkheden of betere toegangswegen naar parkeergarages. Ook worden bezoekers voortaan veel beter geïnformeerd (via apps, navigatiesystemen en borden) over parkeer- en routemogelijkheden in en naar de badplaats.

Een tunnel, zoals door Scheveningers is bepleit, komt er niet: ,,Dat kost zoveel geld en dat is er niet.'' De Bruijn gelooft dat de plannen goed ontvangen zullen worden. ,,We hebben het samen met de Scheveningers opgesteld.''

De leden van de denktanks maken zich wel zorgen over de jaarlijks 8 miljoen extra bezoekers die de gemeente naar Scheveningen wil halen. Ze betwijfelen of die ambitie met het huidige wegennet op te vangen is.

In samenwerking met indebuurt Den Haag

Den Haag