Volledig scherm
© anp

Acht keer per dag met trein van Den Haag naar Brussel?

Er komt zo snel mogelijk actie om de Benelux-trein minstens acht keer per dag te laten stoppen in Den Haag. In de nieuwste plannen zou hij maar vier keer vanuit de residentie naar Brussel vertrekken.

Quote

Het is ondenkbaar dat in een internatio­na­le stad als Den Haag maar vier keer per dag een recht­streek­se trein naar Brussel vertrekt

Tom de Bruijn

,,Het is ondenkbaar dat in een internationale stad als Den Haag maar vier keer per dag een rechtstreekse trein naar Brussel vertrekt.'' Verantwoordelijk wethouder Tom de Bruijn (D66) is verbolgen over het spoorboekje voor de Beneluxtrein, dat eind 2017 moet ingaan.

Het is allemaal het gevolg van het uitvallen van de hogesnelheidstrein Fyra, de conclusies van de parlementaire enquête over dat treindebacle en het alternatief inzetten van de Beneluxtrein op het spoor.

Helft
Grootste verliezer in de hele affaire dreigt nu Den Haag te worden. Waar de gemeente, maar ook de provincie Zuid-Holland en de Haagse afdeling van reizigersorganisatie Rover willen dat er in de residentie minimaal acht keer per dag een mogelijkheid is een trein naar Antwerpen en Brussel te nemen, komt dat in de nieuwste plannen uit op slechts de helft.

Bij vertrek uit Amsterdam wordt in die plannen niet meer gestopt op Hollands Spoor, omdat er over het hsl-spoor door het Groene Hart wordt gereden. Dit levert een rit naar België een halfuur tijdwinst op. ,,Ik zal er alles aan doen om samen met de provincie en de Metropoolregio onze wensen op tafel leggen bij staatssecretaris Dijksma,'' zegt De Bruijn.

Aanbod
In de brief van de staatssecretaris ziet de wethouder nog één kleine opening naar winst. ,,Er staat namelijk in dat de plannen zo worden uitgevoerd 'tenzij de NS een beter aanbod doet'. We zullen dus ook in gesprek gaan met de NS.''

Behalve over de frequentie vanuit Den Haag wil De Bruijn het ook hebben over de tijd die de Beneluxtrein er over doet van Den Haag naar Brussel. Van een snelle verbinding is geen sprake. ,,De trein stopt heel veel keer.''

De Bruijn snapt niet dat een stad die zich zo profileert als internationale stad van recht en vrede, met veel focus op EU- en Navo- 'hoofdstad' Brussel, steeds wordt genegeerd als het om internationale treinverbindingen gaat. ,,Dat is een goede vraag. Ik weet het ook niet. Terwijl we toch allerlei internationale onderzoeken aan onze kant hebben die hameren op internationale connectiviteit.''

In samenwerking met indebuurt Den Haag

Den Haag