‘Als die fietsen maar zo min mogelijk stilstaan’
Deelfietsen zijn prachtig, maar de gemeente vreest dat ze alleen maar voor meer overlast zullen zorgen. Niet aan de orde, menen ondernemers.
Het idee achter deelfietsen is dat wie van a naar b wil altijd en overal een fiets tot zijn of haar beschikking heeft. Is de fiets niet meer nodig dan kan de gebruiker de tweewieler overal in de openbare ruimte achterlaten. Een ander kan die fiets vervolgens weer gebruiken.
De gemeente is geïnteresseerd, maar is bang dat het met al die fietsen in de stad alleen maar drukker wordt. En waar blijven de fietsen als ze niet worden gebruikt?
Ronald Haverman van het bedrijf Mobike, tevens bedenker van de ov-fiets, ziet geen problemen. Dat maakte hij deze week duidelijk in de commissie Leefomgeving. Volgens hem gaat het goed als de fietsen maar zo min mogelijk stilstaan. Dan kunnen ze ook geen overlast veroorzaken. Elke ondernemer zal er volgens hem alles aan doen om de tweewielers zo veel mogelijk in beweging te laten zijn, want dan levert het ook wat op. Dat kan bijvoorbeeld door de fietsen uit te rusten met gps, waardoor ze altijd kunnen worden opgespoord. Op die manier is makkelijk te bepalen of ergens te veel fietsen staan, of dat ze staan op plekken waar ze niet horen.
Het bedrijf van Haverman, maar ook oBike, beloven door de stad te ‘patrouilleren’ om misstanden direct aan te pakken en fietsen her te verdelen.
Uitgenodigd voor de bijeenkomst van de commissie waren vertegenwoordigers van deelfietsbedrijven, die maar wat graag in Den Haag aan de slag gaan. Aanwezig was ook Hans van der Zijden, bekend van de Haagse Stadsfiets. Hij gaf aan het liefst zijn bestaande diensten uit te breiden en deelfietsen vanuit vaste stallingen aan te bieden. Dat zou het probleem van ‘zwerffietsen’ voorkomen.
Hubs
Het bedrijf Donkey Republic heeft ook een oplossing: hubs. Dat zijn virtuele fietsenstallingen die makkelijk te beheren zijn en bij leegstand niemand tot last zijn.
De gemeente moet samen met de ondernemers duidelijke afspraken maken over herverdeling
Volgens Haverman van Mobike werkt het systeem echter pas goed als iedereen de deelfiets kan neerzetten waar hij of zij dat wil. ,,En de gemeente moet samen met de ondernemers duidelijke afspraken maken over herverdeling en over minimaal gebruik. Staan de fietsen te lang stil dan zijn ze dus overbodig. In dat geval moet de ondernemer ze van de markt halen.’’
En dan is er nog een systeem denkbaar waarbij mensen die hun fiets netjes achterlaten punten verdienen, die uiteindelijk leiden tot lagere kosten. Gemiddeld wordt namelijk 0,25 euro afgerekend voor een kwartier deelfietsgebruik. Bij overtredingen wordt huren duurder en kan het zelfs resulteren in uitsluiting.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Kan 't goedkoper?
We betalen minder voor een fles allesreiniger, maar het kan nóg goedkoper
De prijzen stijgen, ook die van onze boodschappen. Elke week bekijken we één product. Betaal je er meer voor en is er een manier om te besparen? Vandaag: allesreiniger. -
PREMIUM
Stijn (12) haalt geld op voor Kinderfietsplan: ‘Ik heb zelf een mountainbike, BMX en racefiets’
Stijn Bouwmeister heeft (12) drie fietsen: een mountainbike, BMX en een racefiets. Op de laatste zamelt hij geld in voor kinderen die helemaal geen fiets hebben. En dat zijn er veel. Alleen in Den Haag al hebben 7000 kinderen geen fiets. -
PREMIUMTechnische Dienst
Dit bedrijf zorgt voor eerlijke prijs én tweede kans voor ‘afgedankte’ grondstoffen: pinda’s geperst tot olie
Dagelijks worden miljoenen tonnen aan goederen over de wereld getransporteerd. Daarbij gaat wel eens wat mis. Deze beschadigde producten of grondstoffen worden vaak meteen - en ten onrechte - afgeschreven. Met Saltrex krijgen ze alsnog een tweede bestaan. -
PREMIUMKoken & Eten
Granola supergezond? Als je dit erin doet, krijg je alsnog een suikerpiek (en dip)
Granola is een van de populairste ingrediënten bij het ontbijt. Wie granola kiest, denkt ook automatisch gezond bezig te zijn, maar klopt dat wel? Alles hangt af van de mix van de ingrediënten in de granola en hoe je die klaarmaakt, vindt chef en voedingsdeskundige Sandra Bekkari. -
PREMIUM
Wonen en parkeren in Den Haag relatief goedkoop, blijft dat zo?
Piet Hein Donner liet donderdag een duidelijke financiële stormwaarschuwing klinken. Terwijl een oorlogskas nodig is, zijn de benodigde euro's ver te zoeken. Hogere belastingen lijken met zo'n boodschap onontkoombaar voor de stad.
-
Flink ongeval tussen voertuigen op Escamplaan, meerdere gewonden
Op de Escamplaan in Den Haag zijn vrijdagmiddag meerdere voertuigen op elkaar gebotst waarbij ook gewonden zijn gevallen. Meerdere ambulance zijn nu ter plekke. -
podcast
Corina: ‘Ik was blij met de diagnose, er is geen grotere hel dan onverklaarbare kinderloosheid’
Een zwangerschap leidt niet altijd tot een blakende, gezonde baby: per jaar verliezen in Nederland zo’n 25.000 vrouwen een ongeboren kindje. In de podcast Miskraammonologen, een productie van Ouders van Nu, AD en de regionale titels, hoor je de persoonlijke verhalen van deze vrouwen. -
PREMIUM
Den Haag kan zich schrap zetten: flinke bezuinigingen én hogere lasten lijken onontkoombaar
Den Haag lijkt zich op te kunnen maken voor flinke bezuinigingen en hogere belastingen. Oud-minister en Haags informateur Piet Hein Donner schetste donderdag een gitzwart beeld van de financiële mogelijkheden van de vijf partijen die nu vijf weken over een nieuw coalitieakkoord onderhandelen.
In samenwerking met indebuurt Den Haag