Volledig scherm
Toeristen bij het Vredespaleis © anp

Amsterdam 'verkoopt' toeristen aan dolblij Den Haag

Den Haag moet Amsterdam helpen verlossen van de vloedgolf aan toeristen die de hoofdstad teistert. Voortaan worden bezoekers al op luchthaven Schiphol en op de Amsterdamse treinstations naar de hofstad gelokt.

Gisteren sloten de twee steden een deal. De gemeente Den Haag betaalt Amsterdam Marketing de komende drie jaar 150.000 euro voor de Haagse publiekscampagne in en rond de hoofdstad. Ook online gaat Amsterdam het toeristische aanbod van Den Haag straks breeduit onder de aandacht brengen.

Dolblij
De Haagse wethouder Karsten Klein (CDA, toerisme) is dolblij met de overeenkomst. ,,Dit is een prachtige deal. Den Haag kan toeristisch nog prima groeien, terwijl Amsterdam het toeristisch aanbod graag over de Randstad wil verspreiden.''

Burgemeester Eberhard van der Laan van Amsterdam waarschuwde begin vorig jaar al voor de onhoudbare toestroom van toeristen in zijn stad. Ook deed hij een beroep op andere grote steden om te helpen het massatoerisme in de hoofdstad te beteugelen. ,,Dat zou onze redding kunnen zijn'', zei hij toen.

Dronken Engelsen
Voor 'Amsterdamse toestanden' zijn ze in Den Haag niet bang. Volgens directeur Marco Esser van Den Haag Marketing trekt de hofstad een heel ander publiek dan de hoofdstad. ,,Dat zie je ook aan de Airbnb-overnachtingen. Het zijn vooral gezinnen en de expats die naar Den Haag komen. Niet de dronken Engelsen die de stad gebruiken als achtergrond voor hun stagparty''', zegt hij. ,,Wij zullen in onze uitingen ook vooral het rijke koninklijke leven, het strand en de vele mooie musea promoten.''

Volledig scherm
© Angelo Blankespoor

In samenwerking met indebuurt Den Haag

Den Haag