Volledig scherm
Een nieuwe Avenio-tram.

'Antracietgrijze trams niet goed zichtbaar in verkeer'

De nieuwe Avenio-trams zijn door hun antracietgrijze kleur een gevaar voor de verkeersveiligheid. De HTM ziet deze trams mede daarom liever in de eigen witrode huisstijl rondrijden. Dat komt volgens directeur Bierman de zichtbaarheid van de trams ten goede.

Quote

Directeur Jaap Bierman heeft in een brief aangegeven een proef te willen starten met een Avenio in de wit­rode huisstijl van de HTM

De grijsrode trams maken deel uit van R-net, wat staat voor Randstadnetwerk. Een door de vier Randstedelijke provincies en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), Stadsregio Amsterdam en Bestuur Regio Utrecht bedacht keurmerk voor 'hoogwaardig openbaar vervoer' met bus, tram, metro en trein.

Herkenbaarheid R-net
Om alles herkenbaar te maken als R-net is besloten de ov-voertuigen in het grijsrood te steken; de trams en bussen worden in deze regio gereden door personeel van de HTM en Arriva. Tot 2028 wordt het keurmerk 'uitgerold' over de hele Randstad.

In Zuid-Holland was de busdienst Leiden-Zoetermeer eind 2014 de eerste die als R-net zichtbaar werd. Inmiddels rijden in Den Haag op de lijnen 2 en 11 grijsrode trams. Over niet al te lange tijd zal ook tram 17 in deze kleurschakering gaan rijden. Nog weer later volgen de 15 (Nootdorp-Den Haag Centraal) en 9.

Zorgen
Binnen de HTM bestaan zorgen over de trams in de huisstijl van R-net. Directeur Jaap Bierman heeft in een brief aan het Haagse college van b en w aangegeven een proef te willen starten met een Avenio in de wit­rode huisstijl van de HTM. Eén van zijn argumenten voor die proef is het vergroten van de verkeersveiligheid.

Uit onderzoek blijkt dat het antracietgrijs het voor andere weggebruikers moeilijker maakt om de afstand tot het voertuig in te schatten. Bij de kleur wit speelt dat niet. Of, zoals een HTM-medewerker die anoniem wil blijven het opmerkt; wit heeft een lagere ongevalsgevoeligheid.

Het college liet weten 'sympathiek' tegenover het streven te staan om tot een meer 'Haagse' tram te komen. Tegelijkertijd werd gewezen op de deal met de concessieverlener. De HTM-baas moest zijn wens voorleggen bij de metropoolregio.

Een MRDH-woordvoerster meldt deze krant desgevraagd dat het bestuursorgaan inmiddels een 'formeel antwoord' klaar heeft, maar dat dit nog niet naar de HTM is verstuurd. HTM is in afwachting van dat antwoord opgedragen de proef met een witrood bestickerde Avenio onder de wachtknop te zetten.

MRDH heeft een half miljard euro uitgetrokken voor R-net; geld dat onder meer gaat naar de aanschaf van zestig nieuwe voertuigen.
Meer over dit onderwerp donderdag in AD Haagsche Courant.

In samenwerking met indebuurt Den Haag

Den Haag