Bewoners met hoogwerker uit flat door brand bij Simonis

In beeldIn het restaurant van viszaak Simonis aan de Gedempte Gracht in Den Haag heeft vanmiddag een zeer grote brand gewoed. Straten in de wijde omgeving zijn afgezet in verband met gevaarlijke stoffen die ingeademd kunnen worden. De brand is inmiddels onder controle. Er is een omwonende naar het ziekenhuis gebracht. 

Rond drie uur kreeg de brandweer de melding van een keukenbrand van het personeel van Simonis. Met groot materiaal werd uitgerukt. De brand in de keuken was vrij snel geblust. Het sein brandmeester kon niet gelijk gegeven worden door leidingen die aan het afzuigsysteem gekoppeld zitten en overal in het complex lopen. De brandweer is nog enige tijd op zoek geweest naar resterende brandhaarden die daarin konden woeden. 

Volledig scherm
Bewoners van de Markthof zijn door de brandweer uit hun woning gehaald. © Jos van Leeuwen

Uit voorzorg werden wel twintig omliggende woningen ontruimd. Zes bewoners werden met een hoogwerker uit hun huis gehaald, één bewoner is naar het ziekenhuis gebracht. 

Er werden eenheden uit andere steden opgeroepen om bij te staan bij deze brand. Mensen die nog in hun flat boven de Markthof zaten en niet meer zelf naar buiten konden, werden daarbij geholpen. Ook werd bij ieder appartement aangebeld om te controleren of er nog bewoners binnen waren.  

Schrik

De geëvacueerde bewoners mogen voorlopig nog niet terug naar hun appartement. Om er zeker van te zijn dat er geen brandhaarden in leidingen meer zijn, moeten er nog wat muren worden afgebroken. Ook zijn de woningen nog niet rookvrij. 

Anna van Vliet (28) was aan het stofzuigen na de sportschool toen er keihard op de deur werd geklopt. 'Dat waren de buren die zeiden dat we direct weg moesten'. Ze wist niet wat haar overkwam. ,,Er was veel rook.'' Net als andere evacués zit ze bij Otten broodjes bij te komen van de schrik.

Inmiddels zit voormalig wethouder Henk Kool en bewoner van de Markthof ook bij Otten broodjes. Hij kwam wel wat later dan zijn buren. ,,Ze waren me vergeten. Ik werd net pas gewaarschuwd. Ik had niks gezien.''

Quote

De rest zijn maar spullen

Kay
Volledig scherm
© Tess Fluit

Wat meer geluk hadden Kay en haar hondje Madelina. Ze waren net buiten aan het wandelen toen de brand uitbrak. Eenmaal terug zag ze opeens enorm veel rook boven haar appartement. ,,Gelukkig heb ik Madelina bij me, de rest zijn maar spullen.'' 

Maar, zo stellen de bewoners, elk nadeel heeft zijn voordeel. ,,De manier om elkaar te leren kennen.''

Roetschade

Volledig scherm
Brand bij Simonis. © Jos van Leeuwen

Het restaurant van Simonis heeft flinke roetschade opgelopen. Vermoedelijk gaat deze morgen niet open. Het pand was onlangs verbouwd. Eigenaar Dennis Simonis is druk bezig met de schade op te nemen. ,,Komt goed'', zegt hij. 

Volledig scherm
© AD
Volledig scherm
© AD
Volledig scherm
© AD
Volledig scherm
© AD
Volledig scherm
© AD
Volledig scherm
© AD
Volledig scherm
© AD
Volledig scherm
© AD
Volledig scherm
© AD

In samenwerking met indebuurt Den Haag

Den Haag