Volledig scherm
PREMIUM
Racen met speelgoedautootjes die rijden op zout water. © Frank Jansen

Bijna 200 kilometer in de auto voor Virtual Reality

Vanuit het reuzenrad op het Malieveld - eye catcher van het Shell Generation Discovery Festival - is het contrast extra groot: op links zien we speelgoedauto's rijden op zout water, op rechts een benzinepomp. Ook Shell beseft dat ze er nog lang niet is, maar daar wil het concern met de festivalbezoekers iets aan veranderen.

Quote

Met dit festival proberen we burgers en bedrijven hierbij te betrekken, want alleen kunnen we de problemen niet oplossen.

Woordvoerster Shell

Aan wind- en zonne-energie geen gebrek op de laatste dag van het Generation Discovery Festival, opgezet door olieconcern Shell. Een ijzige windkracht vier blaast tegen de domes aan - de futuristische tenten waarin scholieren kennismaken met wetenschap en techniek - die buiten de tent wordt verzacht met zonnestralen.

Jongeren enthousiasmeren voor technologie, dat heeft Shell met het Generation Discovery Festival bedoeld. ,,Kinderen zijn de ontdekkers van de toekomst'', vertelt festivaldirecteur Anne Schreuder. ,,In de filmdome laten we ze zien welke vormen van energie er zijn en welke technologieën we tot nu toe kennen. Daarna mogen ze zelf aan de slag.''

In een truck achter de filmdome bijvoorbeeld, waar kinderen hun eigen badzout maken, naar verluidt het favoriete onderdeel van een van de dochtertjes van prins Constantijn. Zout, omdat dat 'tastbaar' is voor de bezoekertjes en de basis van chemische reacties.

Power zout
Dat zout een krachtpatser kan zijn, is ook wel te zien op het circuit waar kinderen hun zelfgebouwde speelgoedautootje laten racen tegen die van hun vriendjes en klasgenoten. De zelfgebouwde batterijen in de wagentjes worden gedoopt in zout water - de truc zit 'm in de juiste verhouding - en stuwen de auto's vooruit.

Stef Westerveen (11) is nog niet zo ver. Hij klust samen met zijn vader Robert (42) aan een werktafel. Ze hebben een vader- en zoon dagje, wat gerust een trip mag worden genoemd: Stef en Robert komen 'helemaal' uit Hoogeveen. ,,We hebben bijna 200 kilometer gereden om hierbij te kunnen zijn'', zegt vader Robert. ,,Mijn zoon wilde graag een kijkje nemen.'' Zijn ze hier nog voor iets specifieks? ,,De Virtual Realitybril'', knikt Stef. ,,Daarmee kun je om je heen kijken in de stad of de natuur. Het is net echt. Of ik later zelf zo'n bril wil maken weet ik nog niet. Ik wil in elk geval iets met computers doen.''

In samenwerking met indebuurt Den Haag

Den Haag