Volledig scherm
De aquarel Baggerlui van Jozef Israëls uit 1895 werd door Mesdag aangekocht voor 1500 gulden, in die tijd een enorm bedrag. © Maurice Tromp

Bijzondere aquarellen in De Mesdag Collectie

VideoHet belang van Hendrik Willem Mesdag voor de kunst in Nederland en Den Haag in het bijzonder kan geen moment worden onderschat. Dat bewijst ook de expositie De aquarel, vanaf morgen te zien in De Mesdag Collectie.

Vermeer

Dit jaar wordt er uitgebreid stilgestaan bij de 100ste sterfdag van de Haagse schilder, verzamelaar en ondernemer. Het Mesdagjaar wordt officieel op 4 maart afgetrapt met de presentatie van een boek over de geboren Groninger.  

Maar goed beschouwd is het Mesdagjaar al begonnen, als morgen de deuren opengaan van de tentoonstelling De aquarel. Want niemand is zo belangrijk geweest voor de verspreiding en bloei van deze vorm van schilderkunst als Mesdag.

Het was ook Mesdag die in 1876 met een aantal gelijkgezinden de Hollandsche Teekenmaatschappij oprichtte, waarbij de promotie van de aquarel centraal stond. Bovendien legde hij een grote collectie van werken aan. Een deel van die aquarellen is vanaf morgen in De Mesdag Collectie te zien. Dat is bijzonder, want normaal gesproken liggen deze werken meestal opgeslagen in boeken van particuliere verzamelaars of in de depots van musea.

Vermeer

Quote

Het zijn kunstwer­ken gemaakt van waterverf op papier en dat maakt ze heel kwetsbaar

Maite van Dijk, conservator

,,Het zijn kunstwerken gemaakt van waterverf op papier en dat maakt ze heel kwetsbaar. Je kunt ze bijvoorbeeld niet te lang aan daglicht blootstellen,'' vertelt conservator Maite van Dijk. Maar speciaal voor deze gelegenheid worden ze getoond in donkere kamers van het voormalige woonhuis van Mesdag aan de Laan van Meerdervoort.  

Wat opvalt aan de expositie is de ongekende variatie van de werken. Waar in Engeland, de plek waar de populariteit van de aquarel begon, vooral landschappen domineerden, vielen de Nederlandse schilders ook terug op bekende thema's uit de 17de eeuw, zoals Christoffel Bisschop, die een interieur schilderde dat verdacht veel leek op een 'Vermeer'.  

Van Dijk: ,,Dat was ook een teleurstelling, want we waren op zoek naar een rode draad. Die is er dus niet. Maar dat is direct ook het mooie ervan: de variatie is groot en het niveau hoog.''  

21 februari tot 7 juni, De aquarel, De Mesdag Collectie

In samenwerking met indebuurt Den Haag

Den Haag