Bouwval is nu hotspot

VideoDat je er tot voor kort bij wijze van spreken niet dood gevonden wilde worden, is nog amper voor te stellen. De Pier transformeerde van wrak tot dé trekpleister van Scheveningen.   

Quote

Alles wat nu op de Pier is te zien en te doen, is onderdeel van het masterplan dat we twee jaar geleden bedachten

Herman Smit

Enigszins sceptisch werden in 2015 de eerste plannen om de vervallen Pier nieuw leven in te blazen aangehoord. Hippe ondernemers, muziekevenementen, trendy foodtrucks en zelfs een reuzenrad moesten van het ‘sfeerloze wrak’ dé hotspot van Scheveningen maken. Twijfels waren er niet voor niets: eerder was gebleken dat het geen makkie was de Pier te laten bruisen. Als het mega-horecaondernemer Van der Valk al niet lukte...

Maar foodtrucks kwamen er, evenals kledingwinkels, barretjes, festivals en het reuzenrad. Net zo één als in Santa Monica in Californië, of misschien zelfs wel mooier. Sinds vorig jaar zomer draait de mega-attractie op volle toeren. In april kwam daar nog een Zipline bij. Waaghalzen kunnen met een snelheid van 80 kilometer per uur vanaf de Bungy Jump-toren over het water naar beneden razen.

,,Alles wat nu op de Pier is te zien en te doen, is onderdeel van het masterplan dat we twee jaar geleden bedachten”, vertelt directeur Herman Smit tevreden. ,,Ik dacht destijds: als het op deze locatie - ­bekend in Nederland en daarbuiten - niet lukt om succesvol te ondernemen, waar dan wel?”

Miljoenen
Twee weken na de opening van het eerste deel van de Pier, op 17 juli 2015, verwelkomde Smit de 100.000ste bezoeker. Inmiddels staat de teller op 5 miljoen. In de ­zomerperiode wordt de Pier het meest bezocht, maar in andere seizoenen ligt de boel zeker niet stil. ,,In de schoolvakanties organiseren we evenementen. We ontwikkelen de Pier bovendien steeds door. Dat is nodig, wil je bezoekers kunnen blijven verrassen.” Zo kan sinds ­vorige week worden gedineerd in het reuzenrad en opende twee ­dagen geleden kinderspeelwalhalla Play&Bounce.

Volledig scherm
© Richard Van Elferen
Quote

Ik ben hier een paar jaar geleden geweest: toen was ‘ie compleet vervallen. Ik dacht: ‘ik ga er nooit meer heen’,

Sjoerd

Internationaal
Duitsers, Fransen, Engelsen. Op de dinsdag exact twee jaar na de opening vermaken ze zich op de Pier alsof het nooit anders is geweest. Enkele dames hebben op het bovendek de stoeltjes richting bungeejump gedraaid. Als er iemand springt, slaken ze een gilletje. Eén van de vrouwen pakt haar smartphone om een foto te maken. ‘Hero!’, roept ze, waarna ze een slok van haar wijn neemt.

Op de loungebanken bij de cocktailbar smeert een jongen de rug van zijn vriendin in met zonnebrandcrème. Vrienden Sjoerd (17) en Jochem (16) hebben juist gekozen voor een schaduwplek. Ze zijn ’s morgens in de trein van Brabant naar Den Haag gestapt. ,,Het was te warm om te winkelen, dus zijn we naar het strand gegaan”, vertelt Sjoerd. Een middag Scheveningen is niet compleet zonder de Pier. ­Jochem: ,,Ik ben hier een paar jaar geleden geweest: toen was ‘ie compleet vervallen. Ik dacht: ‘ik ga er nooit meer heen’, maar toen we het reuzenrad in de verte zagen, werden we toch nieuwsgierig.” Een rondje maken zit er niet in. ,,Negen euro vinden we veel te duur.”

Ondanks het stralende weer is het deze dag ook op de overdekte benedenverdieping druk. Voor zowel friterie Par Hasard als gezonde kraam Happy Food staat een rij hongerige mensen. Tevreden kijken stelletjes met een patatje in de hand vanachter het glas uit over de boulevard. Kinderen wagen een poging op de flipperkast, vrouwen struinen langs kledingwinkeltjes.

Maar naarmate de achterkant van de Pier dichterbij komt, wordt het stiller en stiller. En dat terwijl er nog een compleet restaurant is gevestigd: Pier Zuid. Rond lunchtijd is het er heet én uitgestorven. Op het terras boven zee - met wellicht het mooiste uitzicht van Scheveningen - zitten amper mensen. Eén van hen kijkt minuten over haar schouder, in de hoop de aandacht van een serveerster te trekken. Tevergeefs. De kruimels en vetvlekken op het tafeltje verraden dat het eerdere bezoekers wel is gelukt.

Volledig scherm
© Richard Van Elferen

Kritieken
Volgens directeur Smit heeft de stilte alles te maken met het mooie weer. ,,Op regenachtige dagen zit het vol”, stelt hij. Recensies op Iens verklaren het gebrek aan klandizie anders. ‘We zijn weggelopen: niemand hielp ons’, schrijft iemand. ‘Interesse van de bediening is ver te zoeken’ en ‘Leuke plek, maar daar is alles mee gezegd’, zeggen anderen.

Een pand boven zee, op een befaamde locatie en mét topuitzicht. Ingrediënten voor een succesformule, zou je denken. Allie Simonis, Scheveningen- en horecadeskundige, weet wel beter. ,,Je moet met iets heel bijzonders komen, wil je de Nederlander 600 meter laten lopen voor het diner”, zegt hij. ,,Bij de Pier kun je je auto niet kwijt en er stopt geen tram voor de deur. Bezoekers moeten gericht naar het einde lopen. Dat vertikken ze als ze vervolgens niet twee, drie uur lang tevreden worden gesteld met goed eten op een bijzondere plek.”

Volledig scherm
© Richard Van Elferen

In samenwerking met indebuurt Den Haag

Den Haag