Volledig scherm
De D66 wil meer fietsers en minder auto's. Foto ter illustratie. © ADN Beeldredactie

D66 wil meer fiets en minder auto

Met een ferme aanval op de auto trapt D66, de grootste partij van de stad, haar verkiezingscampagne af. In het programma dat vandaag wordt gepresenteerd, pleiten de democraten voor meer fiets en meer ov. ,,Er is simpelweg geen plek voor zoveel auto’s.’’

In het verkiezingsprogramma kiest D66 voor extra fietsvoorzieningen en nieuwe ov-lijnen, wordt de milieuzone uitgebreid voor vervuilende diesels en tweetaktscooters, en wordt parkeren op straat duurder. Het moet wel, vindt de partij, met oog op de almaar groeiende stad. ,,Er is dan simpelweg geen plek voor zoveel auto’s’’, zegt lijsttrekker en fractieleider Robert van Asten. ,,We moeten een betere leefomgeving creëren, ook voor toekomstige generaties.’’

In de binnenstad mag de parkeernorm daarom overboord van D66. Parkeren op straat wordt beperkt in tijd. De tweede parkeervergunning voor bewoners moet weer 420 euro gaan kosten (in plaats van 210 euro per jaar nu). En als de parkeerdruk ergens boven de 90 procent uitkomt, worden er geen vergunningen meer verstrekt.

Fiets

Daartegenover staan plannen voor fietssnelwegen, meer fietsparkeerplekken en nieuwe ov-lijnen, zoals een metrotunnel onder Scheveningen en (lightrail)verbindingen met de Binckhorst. ‘Fietsers staan op één’, stelt de partij.

De mobiliteitskwestie verdeelt de Haagse gemeenteraad. Door de bevolkingsgroei - in 2040 zal de stad ongeveer 600.000 inwoners tellen, 75.000 meer dan nu - wordt de politiek gedwongen ingrijpende besluiten te nemen over autogebruik, parkeren, ov en de fiets.

In het D66-verkiezingsprogramma staat verder een reeks nieuwe plannen. Zo wil D66 voor basisscholieren het Haags schoolontbijt invoeren, zodat niemand meer met een lege maag aan de dag begint. En om de betrokkenheid van Hagenaars bij de politiek te vergroten wil D66 experimenteren met een ‘burgerbegroting’ van 1 miljoen euro.

Alles bij elkaar verspijkert de partij van Van Asten voor ruim 250 miljoen euro, met eenmalige investeringen die oplopen tot 130 miljoen euro en eenzelfde bedrag voor structurele investeringen. Dat geld gaat naar duurzaamheid (40 miljoen euro), verkeersmaatregelen (samen ruim 30 miljoen euro), brede buurtscholen (12 miljoen euro) en de veiligheidscampus (10 miljoen euro).

Quote

We willen doorgroei­en naar tien zetels

Robert van Asten

Ook gaan er extra euro’s naar het kunstenplan (een plus van 5 miljoen), woningbouw (1,9 miljoen euro erbij) en conducteurs op de tram (2 miljoen euro extra). D66 werd bij de vorige verkiezingen de grootste partij van Den Haag, met 8 van de 45 zetels.

Van Asten mikt opnieuw op zetelwinst: ,,We willen doorgroeien naar tien zetels.’’

Dit wil D66 met Den Haag - opvallende punten uit het verkiezingsprogramma
- Meer snelfietsroutes, fietsers krijgen vaker voorrang
- Fietspad Zuid-Hollandlaan ondertunnelen
- Nieuwe OV-lijnen tussen Escamp en centrum
- Snelle (deels ondergrondse) metrolijn Scheveningen – Rotterdam
- Uitbreiding milieuzone, straatparkeren wordt ontmoedigd
- Vuurwerkshows op centrale plek, in uiterste geval algeheel vuurwerkverbod
- Restwarmte uit Rotterdamse haven naar Den Haag
- Ondergrondse afvalcontainers ook voor plastic, blik en drankkartons
- Start een lerarenopleiding in Den Haag
- Iedere school moet Brede Buurtschool worden voor kinderen van 2,5 jaar
- Den Haag moet een ‘echte studentenstad’ worden met introweek
- Schoolontbijt voor ieder kind
- Den Haag moet vooroplopen met experimenten gereguleerde wietteelt
- Gratis sportapp met alle sportopties in de stad
- Prostitutie niet verplaatsen naar afgelegen plekken
- 1 miljoen euro per jaar voor ‘burgerbegroting’

In samenwerking met indebuurt Den Haag

Den Haag

Poll

Een Burger King op de Grote Markt is...

Een Burger King op de Grote Markt is...

  • een goed idee (29%)
  • een slecht idee (71%)
552 stemmen